Dla nauczyciela
Autor: Karolina Leśniak
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Wyzwania Polski na drodze do odbudowy po II wojnie światowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia skutki polityczne, demograficzne, kulturowe i społeczne II wojny światowej dla Polski;
porównuje przedwojenną i powojenną mapę Polski oraz strukturę narodowościową;
na podstawie danych i mapy ocenia, jak zmiany mogły wpłynąć na kształt powojennej Polski;
wskazuje przeszkody w odbudowie gospodarczej Polski po wojnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wyzwania Polski na drodze do odbudowy po II wojnie światowej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i temat zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia 3 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie wykonują zadanie, a następnie wspólnie udzielają odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie tekstu z pierwszego podrozdziału lekcji (przemówienie Władysława Gomułki) i o zastanowienie się w parach nad odpowiedzią na pytanie pod tekstem. Uczniowie omawiają w parach tekst, następnie wybrana para udziela odpowiedzi na pytanie.
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się zabytkom zniszczonym przez Niemców w czasie II wojny światowej. Zadaje pytanie: Dlaczego akurat te zabytki zostały zniszczone? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje odpowiedzi, nauczyciel może uzupełniać informacje, jeśli uzna to za konieczne.
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się mapie zawartej w e‑materiale oraz wykresom przedstawiającym strukturę narodowościową społeczeństwa polskiego przed wojną i po niej.
Nauczyciel wyświetla uczniom filmy edukacyjne. Następnie dzieli uczniów na cztery grupy. Wszystkie grupy wykonują polecenie 4: „Przeanalizuj, czy zmiany terytorialne i struktury narodowościowej Polski, do których doszło po wojnie, były korzystne czy niekorzystne dla naszego państwa. Uzasadnij odpowiedź”. Uczniowie wymieniają poszczególne zmiany w powojennej Polsce i rozstrzygają, czy były one korzystne, czy nie.
Prowadzący dzieli tablicę na dwie części zatytułowane „Szanse” i „Zagrożenia”. Prosi uczniów, aby zgłaszali się i podawali szanse i zagrożenia dla odbudowy polskiej gospodarki po wojnie.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 7: samodzielnie przygotowują odpowiedź na zawarte w nim pytanie. Wybrani uczniowie przedstawiają wyniki swojej pracy.
Wskazany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
A. Dziurak, M. Gałęzowski, Ł. Kamiński, F. Musiał, Od niepodległości do niepodległości. Historia Polski 1918–1989, Warszawa 2010.
Historia Polski w liczbach, t. 1, Państwo, społeczeństwo, oprac. A. Wyczański i in., Warszawa 2003.
A. Sowa, Historia polityczna Polski 1944–1991, Kraków 2011.
Wskazówki metodyczne:
Film edukacyjny można wykorzystać do podsumowania skutków II wojny św. dla powojennej Polski np. w lekcji powtórkowej.