Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Podziel wymienione skutki II wojny światowej dla Polski na demograficzne, polityczne, gospodarcze i kulturowe.

RWBjgZnHwPgZP
Skutki demograficzne Możliwe odpowiedzi: 1. przymusowe migracje do i z Polski, 2. wywiezienie maszyn produkcyjnych z Polski do ZSRS przez Armię Czerwoną, 3. zniszczenie Zamku Królewskiego w Warszawie, 4. zniszczenie polskich dzieł sztuki, 5. ujednolicenie struktury narodowościowej Polski, 6. włączenie do Polski Pomorza Zachodniego i Dolnego Śląska, 7. początek wprowadzania gospodarki centralnie planowanej w Polsce, 8. przejęcie władzy w Polsce przez komunistów Skutki polityczne Możliwe odpowiedzi: 1. przymusowe migracje do i z Polski, 2. wywiezienie maszyn produkcyjnych z Polski do ZSRS przez Armię Czerwoną, 3. zniszczenie Zamku Królewskiego w Warszawie, 4. zniszczenie polskich dzieł sztuki, 5. ujednolicenie struktury narodowościowej Polski, 6. włączenie do Polski Pomorza Zachodniego i Dolnego Śląska, 7. początek wprowadzania gospodarki centralnie planowanej w Polsce, 8. przejęcie władzy w Polsce przez komunistów Skutki gospodarcze Możliwe odpowiedzi: 1. przymusowe migracje do i z Polski, 2. wywiezienie maszyn produkcyjnych z Polski do ZSRS przez Armię Czerwoną, 3. zniszczenie Zamku Królewskiego w Warszawie, 4. zniszczenie polskich dzieł sztuki, 5. ujednolicenie struktury narodowościowej Polski, 6. włączenie do Polski Pomorza Zachodniego i Dolnego Śląska, 7. początek wprowadzania gospodarki centralnie planowanej w Polsce, 8. przejęcie władzy w Polsce przez komunistów Skutki kulturowe Możliwe odpowiedzi: 1. przymusowe migracje do i z Polski, 2. wywiezienie maszyn produkcyjnych z Polski do ZSRS przez Armię Czerwoną, 3. zniszczenie Zamku Królewskiego w Warszawie, 4. zniszczenie polskich dzieł sztuki, 5. ujednolicenie struktury narodowościowej Polski, 6. włączenie do Polski Pomorza Zachodniego i Dolnego Śląska, 7. początek wprowadzania gospodarki centralnie planowanej w Polsce, 8. przejęcie władzy w Polsce przez komunistów
1
Ćwiczenie 2

Uzupełnij mapę, przeciągając podane nazwy w odpowiednie miejsca.

RbpKDatXgn492
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
RzqtnYfBTJ9jJ
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj polecenie.

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

Komunikat władz radzieckich o uzgodnieniu sprawy reorganizacji Tymczasowego Rządu Polskiego, 13 czerwca 1945

Komisarz ludowy spraw zagranicznych ZSRR W. Mołotow, amb. W. Brytanii sir Archibald Clark Kerr i amb. Stanów Zjednoczonych p. W. Harriman, działając na podstawie pełnomocnictwa Konferencji Krymskiej trzech mocarstw sojuszniczych do przeprowadzenia konsultacji z członkami Tymczasowego Rządu Polskiego na szerszej podstawie demokratycznej z włączeniem demokratycznych działaczy z samej Polski i z przedstawicieli Polaków za granicą oraz w sprawie stworzenia polskiego Tymczasowego Rządu Jedności Narodowej, doszli do porozumienia co do tego, że dla wyżej wymienionych konsultacji, przewidzianych w układach krymskich w sprawie Polski, należy zaprosić następujące osoby:

  1. Przedstawicieli Tymczasowego Rządu Polskiego. Według otrzymanego z Warszawy zawiadomienia jako przedstawiciele Tymczasowego Rządu Polskiego wyznaczeni zostali: Bolesław Bierut, Edward Osóbka‑Morawski, Władysław Kowalski i Władysław Gomułka.

  2. Demokratycznych działaczy z Polski: Wincentego Witosa, Zygmunta Żuławskiego, Stanisława Kutrzebę, Adama Krzyżanowskiego i Henryka Kołodziejskiego.

  3. Demokratycznych działaczy z zagranicy: Stanisława Mikołajczyka, Jana Stańczyka i Juliana Żarkowskiego

Wszystkie wyżej wymienione osoby zostały zaproszone do przybycia do Moskwy na dzień 15 czerwca.

B Źródło: Komunikat władz radzieckich o uzgodnieniu sprawy reorganizacji Tymczasowego Rządu Polskiego, 13 czerwca 1945, [w:] Źródła do dziejów Polski w XIX i XX wieku, t. 5, Lata 1945–1956, oprac. A. Koseski, J.R. Szaflik, R. Turkowski, Pułtusk 2003, s. 10–11.
RhV9NFWRjbyqF
Podaj inną nazwę konferencji, o której mowa w tekście źródłowym. Opisz, jakie postanowienia w sprawie Polski miały zostać zrealizowane na mocy wydanego komunikatu. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Przeczytaj przytoczony fragment wspomnień i na jego podstawie wykonaj polecenia.

Zapoznaj się z przytoczonym fragmentem wspomnień i na jego podstawie wykonaj polecenia.

Pan Stanisław dowiedział się przez znajomych ludzi, że w okolicę zostaną przysłane zwierzęta w związku z akcją organizacji […] zajmującej się pomocą państwom zniszczonym przez działania wojenne. Mężczyzna przyszedł w wyznaczone miejsce. Wkrótce przybył pociąg, z którego wypuszczono bydło i ogłoszono, że każdy może zabrać zwierzę, które uda mu się złapać. Pan Stanisław zapomniał zabrać powróz, na który mógłby uwiązać krowę. Wpadł jednak na pewien pomysł. Nie zastanawiając się długo wyjął ze spodni pasek, obwiązał go wokół rogów największej krowy i zaprowadził ją na tym „powrozie” do swojego gospodarstwa.

C Źródło: fragment pracy konkursowej Pamiętnik wojenny stworzonej w ramach konkursu Ośrodka KARTA Historia Bliska, praca własna.
Rxy3rJ9OslDh2
Podaj nazwę organizacji, o której mowa we przytoczonym fragmencie. Uzasadnij odpowiedź. (Uzupełnij).
R1eYqT43HHClD
Spośród poniższych produktów i surowców zaznacz te, których nie sprowadzano w ramach tej akcji. Możliwe odpowiedzi: 1. zboże, 2. alkohol, 3. odzież, 4. lokomotywy, 5. zabawki
211
Ćwiczenie 5

Na podstawie wykresu wskaż w poniższej tabeli zdania prawdziwe i fałszywe, a następnie odpowiedz na pytanie.

R1JtxjJVewUlp
Historia Polski w liczbach t. 1, Państwo, społeczeństwo, oprac. A. Wyczański i in., Warszawa 2003, s. 374.
R10W7V1J3cnV0
W każdej z grup wiekowych większą część stanowiły kobiety. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najmniej liczną grupą wiekową były osoby w wieku poprodukcyjnym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ogółem większą część ludności stanowili mężczyźni. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RoiAxVxinJO0n
Z czego wynikała taka struktura wiekowa ludności w Polsce? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Przeczytaj dwa fragmenty tekstów dotyczących polskiej gospodarki po 1945 r., a następnie zdecyduj, który z nich powstał w kręgu władzy komunistycznej, a który w obozie emigracyjnym. Uzasadnij swoje zdanie, w każdym przypadku podając po jednym argumencie.

Zapoznaj się z dwoma fragmentami tekstów dotyczących polskiej gospodarki po 1945 r., a następnie zdecyduj, który z nich powstał w kręgu władzy komunistycznej, a który w obozie emigracyjnym. Uzasadnij swoje zdanie, w każdym przypadku podając po jednym argumencie.

Tekst A

Wśród wielu problemów, jakie stanęły po wyzwoleniu kraju przed młodą władzą, jedno z naczelnych miejsc zajmował problem gospodarki narodowej. […] W samym zresztą przemyśle zniszczenia objęły prawie 66% ogólnej liczby zakładów, a na Ziemiach Odzyskanych 73% zakładów. […] Wprawdzie nowy kształt granic Polski na zachodzie i nad Bałtykiem zapewniał jej większe niż w latach II Rzeczypospolitej możliwości rozwoju gospodarczego, ale rzec można, że były to tylko możliwości potencjalne. […] Podstaw do optymizmu nie stwarzały także i inne zjawiska życia społecznego i politycznego Polski w pierwszych latach władzy ludowej. Dość tu wspomnieć o trudnościach występujących w toku polskiej rewolucji i utrwalania jej zdobyczy, o reperkusjach dezorganizacji całego życia gospodarczego czy też o olbrzymim braku kadr technicznych.

D Źródło: Roman Wapiński, Historia dla klasy III liceum ogólnokształcącego, cz. 2, Od wybuchu II wojny światowej do roku 1964, Warszawa 1970, s. 160–162.

Tekst B

Sytuacja gospodarcza pogarsza się stale. Kraj został obrabowany ze wszystkiego. Ceny rosną stale. Sytuacja aprowizacyjna bardzo ciężka. Trwa intensywny wywóz maszyn, szczególnie przemysłu uzbrojenia. Prawie wszystkie huty na Śląsku ogołocono z obrabiarek i maszyn. […] Wbrew twierdzeniu rządu lubelskiego o wielkich zdobyczach w przemyśle, w rzeczywistości przemysł uległ ruinie. Kolej zmilitaryzowano, ulega ona dewastacji. W Ministerstwie Komunikacji rządzą rosyjski gen. Rumiancew i płk Płatonow, którzy wydają zarządzenia ministerialne w języku rosyjskim. Zarządzono przyspieszony wywóz zdobyczy. Wywożą wszystkie wagony o ile nie pochodzą z Polski sprzed roku 1939. […] Wydobycie węgla spadło 10‑krotnie w stosunku do norm z czasów okupacji niemieckiej. Połowę węgla wywozi się do Rosji.

E Źródło: Źródła do dziejów Polski w XIX i XX wieku, t. 5, Lata 1945–1956 , oprac. A. Koseski, J.R. Szaflik, R. Turkowski, Pułtusk 2003, s. 8.
R12V8It4X2Kut
Tekst A – (Uzupełnij) Uzasadnienie (Uzupełnij). Tekst B – (Uzupełnij) Uzasadnienie (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wyobraź sobie, że należysz do powojennego rządu w Polsce. Ułóż poniższe działania w kolejności, w jakiej z punktu widzenia potrzeb społecznych należałoby się nimi zająć. Uzasadnij odpowiedź.

R1DSzkfSyiaQs
Elementy do uszeregowania: 1. zapewnienie podstawowego utrzymania rodzinom – jedzenia, ubrań, opału, mieszkań, 2. rozwój usług i przemysłu lekkiego – produkcji rzeczy potrzebnych w codziennym życiu, 3. rozbudowa przemysłu ciężkiego, 4. odbudowa zabytków
R2LtTQkCnUPlH
Uzasadnienie (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z danymi dotyczącymi zmian w liczbie ludności w 1946 r. w Polsce (dane w tysiącach), a następnie wykonaj polecenia.

RJ8v7SSv4hoXg
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Urodzenia żywe: 622, 5. Zgony: 241,8. Imigracja: 1181,1. Emigracja: 1835,9.

Przyrost naturalny (PN) określa, czy więcej było urodzeń, czy zgonów. Jeśli jest dodatni, więcej jest urodzeń, jeśli ujemny – więcej zgonów. Oblicza się go według wzoru:

PN = urodzenia żywe – zgony

Przyrost rzeczywisty określa, jak zmieniła się ogólnie liczba ludności kraju z uwzględnieniem migracji. Jeśli jest dodatni, mieszkańców kraju przybywa, jeśli ujemny – ubywa. Oblicza się go według wzoru:

PR = PN + imigracja – emigracja

Na podstawie powyższych informacji oblicz przyrost naturalny i przyrost rzeczywisty w 1946 r. i wpisz dane do tabeli.

RNMMeP4Miyo3v
(Uzupełnij).
R1FCum9mOrDUU
Określ, czy wartość przyrostu rzeczywistego jest dodatnia, czy ujemna. Wyjaśnij, jaka jest przyczyna takiego wyniku. (Uzupełnij).