Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Dziennik pisany nocą Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego – perspektywa emigranta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
poznaje fragmenty biografii Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego,
określa związki biografii z twórczością polskiego pisarza,
charakteryzuje styl pisarza‑emigranta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dziennik pisany nocą Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego – perspektywa emigranta”. Następnie prosi uczniów o wysłuchanie fragmentu Dziennika pisanego nocą Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego. Uczniowie powinni przygotować się do jego omówienia: zebrać wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 w sekcji „Audiobook”.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta o wrażenia uczniów po wysłuchaniu fragmentów Dziennika... G. Herlinga‑Grudzińskiego. prosi także, by uczniowie przedstawili informacje na temat pisarza, które zgromadzili podczas pracy w domu.
Informuje uczestników zajęć, że celem ich pracy na lekcji będzie analiza związków biografii autora z jego twórczością. Pyta: czym różni się dziennik od pamiętnika? Czy można stwierdzić, że dziennik jest odbiciem autentycznych wydarzeń z życia autora, czy też należy zakładać jakiś rodzaj autorskiej kreacji faktów? Uczniowie dyskutują swobodnie, odwołując się do fragmentu Dziennika... Herlinga‑Grudzińskiego.
Faza realizacyjna:
Prowadzący odtwarza wykład prof. Andrzeja Franaszka. Prosi, by uczniowie, słuchając, wynotowali w zeszytach najważniejsze informacje. Następnie wspólnie wykonują polecenia 1 i 2 towarzyszące wykładowi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćw. 2 i 3 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Ewa Bieńkowska, Pisarz i los. O twórczości Gustawa Herlinga‑Grudzińskiego, Warszawa 2002.
Zdzisław Kudelski, Gustaw Herling‑Grudziński i „Kultura” paryska, Lublin 2020.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.