SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Jerzy Lechnio

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zarastanie jezior – tempo, czynniki i etapy zarastania

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I

Podstawa programowa

IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.

Uczeń:

5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia tempo zarastania jezior,

  • wskazuje czynniki wpływające na zarastanie jezior,

  • rozpoznaje etapy żywotności jezior.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, fotografie, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Kajak Z., Hydrobiologia – limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Żmudziński L., Pęczalska A., Słownik hydrobiologiczny, PWN, Warszawa 1984.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Wskazany bądź wybrany uczeń odczytuje wprowadzenie do e‑materiału. Następuje krótka dyskusja o znanych uczniom przykładach zarastania jezior.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.

  • Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest określenie podstawowych współzależności (interakcji) między procesami eutrofizacji a etapami zaniku jeziora.

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale.

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wykonanie poleceń do grafiki interaktywnej.

  • Kilkuminutowa dyskusja w grupach; uczniowie identyfikują czynniki i procesy odpowiedzialne za eutrofizację jezior, a następnie ustalają możliwe powiązania tych procesów i czynników z trofizmem jezior i tempem ich zarastania.

  • Prezentacja przy tablicy spostrzeżeń, wniosków przez poszczególne grupy – dyskusja klasy moderowana przez nauczyciela.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, napisz w kilku zdaniach, na czym polega rekultywacja jezior.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia ucznia lub podczas lekcji powtórzeniowej z działu „Dynamika procesów hydrologicznych” (zakres rozszerzony: IV).