Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Jerzy Lechnio
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Zarastanie jezior – tempo, czynniki i etapy zarastania
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior.
Uczeń:
5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia tempo zarastania jezior,
wskazuje czynniki wpływające na zarastanie jezior,
rozpoznaje etapy żywotności jezior.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, dyskusja
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, fotografie, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Bajkiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Kajak Z., Hydrobiologia – limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
Żmudziński L., Pęczalska A., Słownik hydrobiologiczny, PWN, Warszawa 1984.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Wskazany bądź wybrany uczeń odczytuje wprowadzenie do e‑materiału. Następuje krótka dyskusja o znanych uczniom przykładach zarastania jezior.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału.
Dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, której celem jest określenie podstawowych współzależności (interakcji) między procesami eutrofizacji a etapami zaniku jeziora.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną zawartą w e‑materiale.
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wykonanie poleceń do grafiki interaktywnej.
Kilkuminutowa dyskusja w grupach; uczniowie identyfikują czynniki i procesy odpowiedzialne za eutrofizację jezior, a następnie ustalają możliwe powiązania tych procesów i czynników z trofizmem jezior i tempem ich zarastania.
Prezentacja przy tablicy spostrzeżeń, wniosków przez poszczególne grupy – dyskusja klasy moderowana przez nauczyciela.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, napisz w kilku zdaniach, na czym polega rekultywacja jezior.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w procesie samokształcenia ucznia lub podczas lekcji powtórzeniowej z działu „Dynamika procesów hydrologicznych” (zakres rozszerzony: IV).