Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Światło jako fala poprzeczna |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, eksperyment, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia, po dwa polaryzatory na każdy zespół |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Fale poprzeczne”, „Natura falowa promieniowania elektromagnetycznego” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie podają znane sobie przykłady fal. Przypominają, czym jest fala i podają podział na fale podłużne i poprzeczne. Nauczyciel przypomina, że światło jest falą elektromagnetyczną i posługując się Rys. 1. tłumaczy, że kierunki pola elektrycznego i magnetycznego oraz kierunek rozchodzenia się fali są do siebie prostopadłe. Uczniowie rozstrzygają, czy światło jest falą podłużną czy poprzeczną. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega zjawisko polaryzacji fali, wykorzystując Rys. 2., i podkreśla, że jest to zjawisko możliwe tylko dla fal poprzecznych. Nauczyciel wyjaśnia działanie polaryzatora. Uczniowie w grupach obserwują światło przechodzące przez dwa polaryzatory, obracane względem siebie. Nauczyciel wyjaśnia zjawisko polaryzacji towarzyszącej odbiciu od powierzchni wody lub szkła. Uczniowie w grupach zastanawiają się, jak powinien być ustawiony filtr polaryzacyjny w okularach, aby zlikwidował odblaski od wody lub jezdni, a następnie dyskutują swoje pomysły. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Obejrzeć grafikę interaktywną i rozwiązać zadania z nią związane. Rozwiązać 3 dowolne zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadania tam zawartego oraz przedyskutowaniem wyników. |