Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Podfigurna
Przedmiot: matematyka
Temat: Nierówność opisująca koło.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej
Uczeń:
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4) posługuje się równaniem okręgu .
Zakres rozszerzony:
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej
Uczeń:
1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
uczeń:
zna definicję koła,
potrafi podać współrzędne środka koła i jego promień korzystając z nierówności koła,
planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia środka koła i jego promienia,
z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami,
analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych,
pokaz multimedialny,
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
tablica interaktywna/rzutnik multimedialny,
e‑podręcznik.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
uczniowie przypominają równanie okręgu,
uczniowie podają metody wyznaczenia środka okręgu i jego promienia,
nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
nauczyciel poleca przeanalizowanie przykładów zawartych w sekcji Przeczytaj,
uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj,
nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek,
uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem, następne samodzielnie rozwiązują zadania pod nią,
uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela, wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień,
nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją.