Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: matematyka

Temat: Nierówność opisująca koło.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej

Uczeń:

3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;

4) posługuje się równaniem okręgu x-a2+x-b2=r2.

Zakres rozszerzony:

IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej

Uczeń:

1) stosuje równanie okręgu w postaci ogólnej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

uczeń:

  • zna definicję koła,

  • potrafi podać współrzędne środka koła i jego promień korzystając z nierówności koła,

  • planuje czynności mające doprowadzić do wyznaczenia środka koła i jego promienia,

  • z zaangażowaniem rozwiązuje zadania posługując się poznanymi twierdzeniami i definicjami,

  • analizuje zadania oraz dokonuje wyboru najefektywniejszej metody prowadzącej do ich rozwiązania.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem animacji i ćwiczeń interaktywnych,

  • pokaz multimedialny,

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • tablica interaktywna/rzutnik multimedialny,

  • e‑podręcznik.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  • uczniowie przypominają równanie okręgu,

  • uczniowie podają metody wyznaczenia środka okręgu i jego promienia,

  • nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  • nauczyciel poleca przeanalizowanie przykładów zawartych w sekcji Przeczytaj,

  • uczniowie w parach analizują przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj,

  • nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek,

  • uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem, następne samodzielnie rozwiązują zadania pod nią,

  • uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela, wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  • uczniowie określają co było dla nich trudne lub niezrozumiałe a nauczyciel udziela wyjaśnień,

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych, które nie zostały rozwiązane na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Okrąg i koło

Okrąg

Koło

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą przeanalizować treść animacji jako pracę własną przed lekcją.