Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Geneza doktryny komunistycznej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
8) przedstawia założenia faszyzmu, nazizmu i komunizmu oraz ocenia je z punktu widzenia praw człowieka i demokracji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje teksty źródłowe (Manifest komunistyczny);
wskazuje różnice między socjalizmem utopijnym i naukowym;
ocenia społeczne i gospodarcze skutki wprowadzenia całkowitej równości.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza źródła;
burza mózgów;
dyskusja za i przeciw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Nauczyciel na poprzedniej lekcji prosi uczniów o przypomnienie sobie, jakie przemiany gospodarczo‑społeczne miały miejsce w Europie w XIX w.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
2. Na początku lekcji klasa, wykorzystując burzę mózgów, sporządza charakterystykę społeczeństwa i gospodarki w połowie XIX w.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat położenia robotników i znaczenia burżuazji dla przemian społecznych w XIX w.
2. Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie informacji na temat socjalistów utopijnych i prowokuje dyskusję o skuteczności ich działań.
3. Na podstawie tekstu Manifestu komunistycznego uczniowie charakteryzują doktrynę zaproponowaną przez Marksa i Engelsa.
4. Nauczyciel podsumowuje informacje podane przez uczniów. Może wykorzystać w tym celu animację i ilustracje interaktywną.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi uczniów o ocenę założeń doktryny komunistycznej. Dzieli klasę na dwie grupy i rozpoczyna dyskusję za i przeciw.
2. Wybrana lub chętna osoba podsumowuje dyskusję.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie napisanie własnej oceny założeń komunizmu, znaczenia doktryny dla rozwoju ruchu robotniczego i zmian społecznych w II połowie XIX w.
Materiały pomocnicze:
Friedrich Engels, Karol Marks, Manifest komunistyczny, Warszawa 1907.
Eduard Bernstein, Zasady socjalizmu i zadania socjalnej demokracji, Lwów 1901.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja i ilustracja interaktywna mogą stać się podstawą interaktywnego wykładu, zostać wykorzystane do wykonania przez uczniów pracy domowej lub do podsumowania pracy uczniów przez nauczyciela.