Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Co wiąże Rafała Wojaczka z nurtem poezji turpistycznej?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego Rafał Wojaczek jest nazywany polskim Arturem Rimbaudem,
interpretuje wybrane wiersze Wojaczka (Pewne rymy, Groteska odjazdu) w kontekście wiersza Padlina Artura Rimbauda,
wskazuje w interpretowanych utworach elementy obrazowania turpistycznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie barokowe obrazy wykorzystujące motyw tańca śmierci i motyw vanitas. Poleca, by zwrócili szczególną uwagę na sposób przedstawiania rozkładu ludzkiego ciała i wizerunek śmierci. Zainteresowane osoby mogą przygotować prezentację, najlepiej ilustrowaną muzyką (jej dobór oczywiście należy do uczniów).
Wszystkim uczniom nauczyciel poleca, by zapoznali się z blokiem tekstowym oraz galerią zdjęć interaktywnych zamieszczonymi w e‑materiale Co wiąże Rafała Wojaczka z nurtem poezji turpistycznej?.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel pyta: Czy wiecie, czym charakteryzuje się turpizm? Dlaczego twórcy (barokowi albo współcześni) zajmowali się zjawiskami, od których ludzie raczej uciekają (rozkład, przemijanie, kalectwo, śmierć)?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętną lub wybraną osobę o odczytanie wiersza Ch. Baudelaire'a Padlina. Pozostali uczestnicy zajęć mają za zadanie, słuchając, wynotować elementy obrazowania turpistycznego. Później wybrane osoby odczytują swoje propozycje, a inni uczniowie mogą je uzupełnić.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy, pierwsza wykonuje ćwiczenia związane z wierszem Pewne rymy, druga związane z Groteską odjazdu. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybrane osoby o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.
Następnie nauczyciel pyta: co sądzicie na temat autokreacji artystycznej Rafała Wojaczka? Przecież w dużej mierze oparta jest na fascynacji tym, co w potocznym rozumieniu poezja powinna omijać. Uczniowie swobodnie dyskutują, wykorzystując informacje z bloku tekstowego i podpierając się cytatami z wierszy Rafała Wojaczka zamieszczonymi w galerii zdjęć interaktywnych. Następnie wykonują w parach ćw. 7 z sekcji „Sprawdź się”, które może być podsumowaniem dyskusji.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem lekcji może być odpowiedź na pytanie zawarte w ćw. 8: Niektórych artystów już za życia otacza legenda. Kto i dlaczego tworzy poetyckie legendy? Uczniowie odpowiadają swobodnie, a nauczyciel przysłuchuje się ich rozmowie.
Praca domowa:
W ramach zadania domowego uczniowie wykonują ćw. 9 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Tomasz Kunz, „Ja”, którego nie było: transformacje podmiotowości w liryce Rafała Wojaczka, „Pamiętnik Literacki”, 85/4.
Romuald Cudak, Biblia Rafała Wojaczka, Katowice 1993.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.