Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Reżim autorytarny – geneza i funkcjonowanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
18) rozpoznaje przejawy zagrożeń dla funkcjonowania demokracji; porównuje specyfikę państwa autorytarnego i totalitarnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje genezę i sposób funkcjonowania systemu autorytarnego;
ocenia zakres praw i wolności obywatelskich w autorytaryzmie;
klasyfikuje działające w systemie autorytarnym ugrupowania polityczne;
wyjaśnia genezę kształtowania się systemów autorytarnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
film;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie proszeni są o wypisanie na tablicy wszystkich cech reżimu autorytarnego. Powstaje z tego mapa myśli.
3. Nauczyciel weryfikuje pracę uczniów, wykreślając pojęcia niebędące cechami autorytaryzmu.
Faza realizacyjna
1. Klasa ma się podzielić na cztery grupy. Każda z nich dostaje zadanie, aby scharakteryzować jedną z cech reżimu autorytarnego:
genezę autorytaryzmu – rolę jednostki (przywódcy),
ograniczony pluralizm polityczny;
biurokratyczną, scentralizowaną władzę;
prawa i wolności obywatelskie.
2. Każda z grup przedstawia przygotowaną przez siebie charakterystykę.
3. Uczniowie oglądają film Co różni autorytaryzm od totalitaryzmu (rozmowa z prof. Andrzejem Antoszewskim) i na jego podstawie oceniają, czy ich wizja autorytaryzmu odpowiada wizji naukowej.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie proszeni są o odpowiedź na pytanie: Czy twoim zdaniem łatwiej reżimowi autorytarnym przekształcić się w totalitaryzm, czy w demokrację? Jakie czynniki mogą wpływać na kierunki ewolucji systemu autorytarnego?
2. Dyskusja, nad której przebiegiem czuwa nauczyciel. Wybrana/chętna osoba moderuje dyskusję i podsumowuje ją.
3. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 7–9.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o napisanie pracy na temat: „Jakie cechy powinni mieć obywatele państwa autorytarnego, aby mogło ono przekształcić się w demokrację?”.
Materiały pomocnicze:
Andrzej Antoszewski, Ryszard Herbut, Systemy polityczne współczesnego świata, Gdańsk 2001.
Juan Linz, Totalitaryzm i autorytaryzm, [w:] Władza i społeczeństwo, wyb. J. Szczupaczyński, Warszawa 1995.
IAR, Opozycja w Turcji: dzisiaj rozpoczyna się ustrój autorytarny, 9.07.2018 r., fakty.interia.pl.
Marek Bankowicz, Ewolucja ustroju politycznego, [w:] Polska XX wieku, red. Wiesław Kozub‑Ciembroniewicz, Bogdan Szlachta, Kraków 2010.
Marcin Matczak, Prof. Marcin Matczak: Dlaczego odnawia się autorytaryzm i jak temu przeciwdziałać?, 9.01.2019 r., archiwumosiatynskiego.pl.
Przemysław Pacuła, Przyszłość Korei Północnej, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2012, nr III‑IV (23‑24), s. 182–183.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film dotyczący przemian formy rządów może stać się podsumowaniem pracy w grupach.