Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Kamienie milowe powojennej historii polskiej literatury
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wymieni najważniejsze fakty w powojennej historii Polski;
omówi znaczenie tych faktów dla polskiego życia literackiego;
scharakteryzuje najważniejsze pokolenia literackie powojennej Polski;
oceni wpływ historii na literaturę polską po II wojnie światowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
metoda aktywizująca - spacer klasowy.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na zespoły i wybranie czterech wierszy podejmujących temat totalitaryzmu z tomów Czesława Miłosza Ocalenie i Tadeusza Różewicza Niepokój. Nauczyciel może zaznaczyć, że tom Ocalenie zaraz po decyzji Miłosza o pozostaniu na emigracji został usunięty z bibliotek.
Faza wprowadzająca:
Chętni uczniowie odczytują na głos wybrane wiersze, przygotowane w domu. Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą tematyki wybranych wierszy i znaczenia obu tomów dla polskiej literatury powojennej.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do rozmowy o tomach Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza. Ustala również z uczniami cele lekcji i kryteria sukcesu.
Nauczyciel zdaje uczniom pytania sprawdzające ich stan wiedzy na temat książek podejmujących temat ideologii totalitarnej w okresie stalinizmu, a następnie przechodzi do sekcji „Przeczytaj”, zapowiadając rozwinięcie tematu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie dzielą się na zespoły i opracowują notatki na temat literatury poszczególnych okresów prezentowanych w tej sekcji (skrótowa charakterystyka okresu i lista nazwisk reprezentatywnych autorów). Przedstawiciele zespołów odczytują notatki (chronologicznie).
Uczniowie przechodzą do sekcji „Linia chronologiczna” i wspólnie z nauczycielem wykonują polecenia 1 i 2.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 4. Następnie nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie na głos wiersza Bursy i zachęca pozostałych do dyskusji na temat wymowy utworu (ćwiczenie 5). Ćwiczenia 6 i 7 uczniowie wykonują indywidualnie. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 8. Nauczyciel daje uczniom czas na przemyślenie odpowiedzi, następnie prosi wybraną osobę o wypowiedź, a pozostałych uczniów o uzupełnienie. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o zapisanie na tablicy wydarzeń, które zainicjowały pojawienie się nowych pokoleń, grup i zjawisk literackich.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom odczytanie na głos wiersza Adama Zagajewskiego Prawda z tomu Komunikat (debiutancki tom wydany w 1972).
PRAWDA
Wstań otwórz drzwi rozwiąż te sznury
wyplącz się z sieci nerwów
jesteś Jonaszem który trawi wieloryba
Odmów podania ręki temu człowiekowi
wyprostuj się osusz tampon języka
wyjdź z tego kokonu rozgarnij te błony
zaczerpnij najgłębsze warstwy powietrza
i powoli pamiętając o regułach składni
powiedz prawdę do tego służysz w lewej ręce
trzymasz miłość a w prawej nienawiść
Uczniowie omawiają swoje reakcje i uczucia po zapoznaniu się z wierszem.Na zakończenie nauczyciel przytacza słowa Mariana Stali:
na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku istniały takie środowiska, w których pojęcie prawdy nie wymagało definicji i wydawało się tak oczywiste i naturalne, jak oddychanie czystym powietrzem. Zarazem jednak warto przypomnieć, iż w roku 1972 prawda była w życiu zbiorowym (a więc także w kulturze) towarem deficytowym, trudno dostępnym, a nawet – nieosiągalnym. Krótko mówiąc (i posługując się metaforą z następnego tomu poety, Sklepów mięsnych): wiersz Zagajewskiego pochodzi „z czasów wielkiego głodu prawdy” i zapisuje bardzo szczególne i bardzo dotkliwe doświadczenie tamtych czasów.
http://stronypoezji.pl/monografie/poeta‑i-prawda/
Praca domowa:
Zinterpretuj wiersz Prawda Adama Zagajewskiego. Zastanów się nad poetyckim manifestem autora w kontekście historycznym.
Materiały pomocnicze:
Mieczysław Smoleń, Stalinizm, w: Encyklopedia Białych Plam, t. XVI, Radom 2005.
Grażyna Pomian, Polska „Solidarności”, Instytut Literacki, Paryż 1982.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.