Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Kamienie milowe powojennej historii polskiej literatury

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
5. dokonuje krytycznej selekcji źródeł;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) rozróżnia grupę literacką i pokolenie literackie; rozpoznaje założenia programowe w utworach literackich różnych epok;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • wymieni najważniejsze fakty w powojennej historii Polski;

  • omówi znaczenie tych faktów dla polskiego życia literackiego;

  • scharakteryzuje najważniejsze pokolenia literackie powojennej Polski;

  • oceni wpływ historii na literaturę polską po II wojnie światowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • metoda aktywizująca - spacer klasowy.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na zespoły i wybranie czterech wierszy podejmujących temat totalitaryzmu z tomów Czesława Miłosza Ocalenie i Tadeusza Różewicza Niepokój. Nauczyciel może zaznaczyć, że tom Ocalenie zaraz po decyzji Miłosza o pozostaniu na emigracji został usunięty z bibliotek.

Faza wprowadzająca:

  1. Chętni uczniowie odczytują na głos wybrane wiersze, przygotowane w domu. Nauczyciel inicjuje rozmowę dotyczącą tematyki wybranych wierszy i znaczenia obu tomów dla polskiej literatury powojennej.

  2. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do rozmowy o tomach Czesława Miłosza i Tadeusza Różewicza. Ustala również z uczniami cele lekcji i kryteria sukcesu.

  3. Nauczyciel zdaje uczniom pytania sprawdzające ich stan wiedzy na temat książek podejmujących temat ideologii totalitarnej w okresie stalinizmu, a następnie przechodzi do sekcji „Przeczytaj”, zapowiadając rozwinięcie tematu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie dzielą się na zespoły i opracowują notatki na temat literatury poszczególnych okresów prezentowanych w tej sekcji (skrótowa charakterystyka okresu i lista nazwisk reprezentatywnych autorów). Przedstawiciele zespołów odczytują notatki (chronologicznie).

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Linia chronologiczna” i wspólnie z nauczycielem wykonują polecenia 1 i 2.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 4. Następnie nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie na głos wiersza Bursy i zachęca pozostałych do dyskusji na temat wymowy utworu (ćwiczenie 5). Ćwiczenia 6 i 7 uczniowie wykonują indywidualnie. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenie 8. Nauczyciel daje uczniom czas na przemyślenie odpowiedzi, następnie prosi wybraną osobę o wypowiedź, a pozostałych uczniów o uzupełnienie. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o zapisanie na tablicy wydarzeń, które zainicjowały pojawienie się nowych pokoleń, grup i zjawisk literackich.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  3. Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom odczytanie na głos wiersza Adama Zagajewskiego Prawda z tomu Komunikat (debiutancki tom wydany w 1972).
    PRAWDA
    Wstań otwórz drzwi rozwiąż te sznury
    wyplącz się z sieci nerwów
    jesteś Jonaszem który trawi wieloryba
    Odmów podania ręki temu człowiekowi
    wyprostuj się osusz tampon języka
    wyjdź z tego kokonu rozgarnij te błony
    zaczerpnij najgłębsze warstwy powietrza
    i powoli pamiętając o regułach składni
    powiedz prawdę do tego służysz w lewej ręce
    trzymasz miłość a w prawej nienawiść
    Uczniowie omawiają swoje reakcje i uczucia po zapoznaniu się z wierszem.

  4. Na zakończenie nauczyciel przytacza słowa Mariana Stali:
    na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku istniały takie środowiska, w których pojęcie prawdy nie wymagało definicji i wydawało się tak oczywiste i naturalne, jak oddychanie czystym powietrzem. Zarazem jednak warto przypomnieć, iż w roku 1972 prawda była w życiu zbiorowym (a więc także w kulturze) towarem deficytowym, trudno dostępnym, a nawet – nieosiągalnym. Krótko mówiąc (i posługując się metaforą z następnego tomu poety, Sklepów mięsnych): wiersz Zagajewskiego pochodzi „z czasów wielkiego głodu prawdy” i zapisuje bardzo szczególne i bardzo dotkliwe doświadczenie tamtych czasów.
    http://stronypoezji.pl/monografie/poeta‑i-prawda/

Praca domowa:

  1. Zinterpretuj wiersz Prawda Adama Zagajewskiego. Zastanów się nad poetyckim manifestem autora w kontekście historycznym.

Materiały pomocnicze:

  • Mieczysław Smoleń, Stalinizm, w: Encyklopedia Białych Plam, t. XVI, Radom 2005.

  • Grażyna Pomian, Polska „Solidarności”, Instytut Literacki, Paryż 1982.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Linia chronologiczna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.