1
Pokaż ćwiczenia:
RKz3P0BNdgoHT1
Ćwiczenie 1
Zaznacz tematykę utworów literackich tworzonych w pierwszym okresie po wojnie w latach 1945-1949. Możliwe odpowiedzi: 1. codzienność okupacyjna, 2. analiza ludobójstwa, 3. refleksje dotyczące manipulacji władz komunistycznych, 4. krytyka politycznego podporządkowania ZSRS
RWmRFv3YRsQN51
Ćwiczenie 2
Zaznacz określenia definiujące pojęcie socrealizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. metoda twórcza powstała w Związku Sowieckim, 2. kierunek w sztuce obecny w Polsce w latach 1949-1956, 3. nurt w literaturze polskiej w czasach stalinizmu, 4. prąd artystyczny obecny w całej Europie w latach 50. XX wieku
R1PE3jRG2oQQm1
Ćwiczenie 3
W okresie odwilży październikowej debiutowali m.in. Możliwe odpowiedzi: 1. Tadeusz Różewicz., 2. Zbigniew Herbert., 3. Edward Stachura., 4. Sławomir Mrożek.
RCNjdXVEkB2MP1
Ćwiczenie 4
Uporządkuj podane niżej pokolenia literackie w kolejności od najstarszego do najmłodszego. Elementy do uszeregowania: 1. pokolenie „Współczesności”, 2. pokolenie Nowej Fali, 3. pokolenie „pryszczatych”
21
Ćwiczenie 5

Na podstawie wiersza Andrzeja Bursy Sobota, opisz rzeczywistość społeczną okresu „małej stabilizacji”.

Andrzej Bursa Sobota

Boże jaki miły wieczór
tyle wódki tyle piwa
a potem plątanina
w kulisach tego raju
między pluszową kotarą
a kuchnią za kratą
czułem jak wyzwalam się
od zbędnego nadmiaru energii
w którą wyposażyła mnie młodość

możliwe
że mógłbym użyć jej inaczej
np. napisać 4 reportaże
o perspektywach rozwoju małych miasteczek

ale
mam w dupie małe miasteczka
mam w dupie małe miasteczka
mam w dupie małe miasteczka

C1 Źródło: Andrzej Bursa, Sobota, [w:] Kaskaderzy literatury, red. E. Kolbus, Łódź 1986, s. 42–43.
R5SdHaG499PZl
(Uzupełnij).
RbQXdosjuokpg2
Ćwiczenie 6
Do pokolenia Nowej Fali zalicza się m.in. Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisława Barańczaka., 2. Ryszarda Krynickiego., 3. Adama Zagajewskiego., 4. Halinę Poświatowską.
RO7371OA1LCHZ31
Ćwiczenie 7
Przyporządkuj podanym niżej pokoleniom literackim cechy charakterystyczne ich twórczości. Pokolenie „Współczesności” Możliwe odpowiedzi: 1. zainteresowanie językiem propagandy, 2. małe zainteresowanie sprawami społecznymi, 3. zaangażowanie w rzeczywistość społeczno-polityczną, 4. egzystencjalny charakter twórczości, 5. ocena aktualnej kultury, 6. różnorodna stylistyka poetycka Pokolenie Nowej Fali Możliwe odpowiedzi: 1. zainteresowanie językiem propagandy, 2. małe zainteresowanie sprawami społecznymi, 3. zaangażowanie w rzeczywistość społeczno-polityczną, 4. egzystencjalny charakter twórczości, 5. ocena aktualnej kultury, 6. różnorodna stylistyka poetycka
31
Ćwiczenie 8

Oceń, jaki wpływ, na literaturę i nowe pokolenia literackie, miały ważne wydarzenia powojennej historii Polski.

RP3WMpTE5kla4
(Uzupełnij).