Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Ruchy separatystyczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIII. Ład międzynarodowy.
Uczeń:
9) wyjaśnia problem separatyzmów i odnosi go do prawa międzynarodowego; wykazuje zróżnicowanie w reakcjach wspólnoty międzynarodowej wobec poszczególnych separatyzmów;
14) charakteryzuje na przykładach najczęściej stosowane sposoby rozwiązywania długotrwałych konfliktów między narodami i państwami.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omówi dążenia separatystyczne w Kraju Basków i na Korsyce;
scharakteryzuje działalność ETA;
wyjaśni podobieństwa i różnice między separatyzmem i nacjonalizmem;
oceni znaczenie ruchów separatystycznych dla trwałości porządku w UE.
Metody nauczania:
rozmowa nauczająca;
metoda kuli śnieżnej;
dyskusja;
gra pytania‑odpowiedzi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
debata;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Schemat interaktywny”.
Faza wstępna:
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7, a następnie definiują pojęcie separatyzmu i nacjonalizmu. Potem łączą się w grupy 4- i 8‑osobowe i pracują nad definicjami. Na koniec wspólnie wybierają najlepsze.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Uczniowie losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują ich poprawność.
2. Klasa krótko przypomina sobie historię separatyzmu na Korsyce. Wszyscy zwracają przy tym uwagę na postawę zarówno Korsykanów, jak i rządu w Paryżu. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
3. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 6 i 8, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
4. Nauczyciel inicjuje dyskusję: uczniowie oceniają znaczenie ruchów separatystycznych na Korsyce i w Kraju Basków dla trwałości porządku w UE oraz postawę rządów państw wobec tych ruchów. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem na śmieci i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach (do walizki); na drugiej to, czego nie akceptują (do kosza), a następnie przykleili w odpowiednich miejscach. Jedna osoba odczytuje zapisy przy walizce i koszu.
2. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe e‑ćwiczenia.
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Warszawa 2007.
Jolanta Bryła, Zbigniew Czachór, Włodzimierz Malendowski, Leksykon współczesnych międzynarodowych stosunków politycznych, Wrocław 2016.
Monika Topczewska, Separatyzmy narodowe w Europie Zachodniej, „Studia Europejskie”, nr 1/2001, ce.uw.edu.pl.
Maciej Piasecki, Separatyzm a mniejszości etniczne w Europie Zachodniej, 22.02.2011 r., psz.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat interaktywny”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.