Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Sztuki plastyczne a poezja: jak interpretować tekst poetycki i dzieło plastyczne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna słownictwo przydatne przy tworzeniu interpretacji dzieł malarskich;
określi etapy przeprowadzania interpretacji porównawczej dzieła poetyckiego i malarskiego;
dokona interpretacji porównawczej obrazu Władysława Podkowińskiego Szał i wiersza Wandy Stanisławskiej Szał (Przed obrazem Podkowińskiego).
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
praca z tekstem;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Sztuki plastyczne a poezja: jak interpretować tekst poetycki i dzieło plastyczne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Schematy” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Chętne osoby prezentują prace, które wykonały przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w świat sztuk plastycznych.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Kula śniegowa. Nauczyciel informuje uczniów, że będą poszukiwać odpowiedzi na pytanie związane z tematem zajęć „Sztuki plastyczne a poezja: jak interpretować tekst poetycki i dzieło plastyczne”. Mówi, że uczniowie będą pracowali metodą kuli śniegowej:
a. najpierw indywidualnie opracują odpowiedź na zadane pytanie: Jakie czynności należy wykonać na poszczególnych etapach analizy dzieła poetyckiego i działa malarskiego?,
b. potem połączą się w pary, porównają swoje propozycje i spiszą na osobnej kartce listę swoich wspólnych rozwiązań,
c. następnie uczniowie zgromadzą się w czwórkach i w podobny sposób skonfrontują swoje stanowiska, a zebrane rozwiązania zapiszą na nowej kartce,
d. w dalszej części uczniowie połączą się w jeszcze liczniejsze grupy, aż wobec postawionego problemu wypowie się cała klasa. Wszystkie uzgodnione na forum całej klasy odpowiedzi wraz z argumentami zostają zapisane na tablicy.
Po wykonaniu zadania i ustaleniu wspólnie przez uczniów rozwiązania/odpowiedzi nauczyciel weryfikuje ją i w razie potrzeby uzupełnia.Uczniowie konfrontują swoje spostrzeżenia na temat analizy działa poetyckiego i działa malarskiego ze schematem przedstawionym w lekcji.
Uczniowie wykonują ćwiczenia w sekcji „Schematy”.
Praca z drugim multimedium. Nauczyciel czyta polecenie: Zapoznaj się ze schematem przedstawiającym etapy przeprowadzania interpretacji porównawczej obrazu i wiersza. Następnie na podstawie analizy obrazu Szał Władysława Podkowińskiego i nawiązującego do niego wiersza Wandy Stanisławskiej uzupełnij mapy myśli, które posłużą ci jako konspekt do napisania interpretacji porównawczej wymienionych dzieł i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie wskazówek w sekcji: Mapa myśli.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Mapa myśli”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie w domu wykonują polecenie nr 2: Wykorzystując opracowany konspekt, napisz interpretację porównawczą obrazu Władysława Podkowińskiego i wiersza Wandy Stanisławskiej.
Materiały pomocnicze:
Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1 i 2, praca zbiorowa, Warszawa 1984.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Schematy” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.