1
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem przedstawiającym etapy przeprowadzania interpretacji porównawczej obrazu i wiersza.

R1ULW2QFUVy4Y
Ilustracja przedstawia pięć elementów ustawionych w rzędzie. Połączone są strzałkami skierowanymi w prawą stronę. Są to, licząc od lewej: etap pierwszy – znajdowanie podobieństw, etap drugi – dokonanie przekładu z języka malarskiego na poezję, etap trzeci – problematyka naddana przez poetę, etap czwarty – relacja między wierszem a obrazem i etap piąty – podsumowanie i ocena. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Zastanów się, co łączy wybrany obraz i wiersz., 2. Znajdź i wypisz wszystkie punkty wspólne/ podobieństwa., 3. Zastanów się, czy wiersz jest opisem obrazu (ekfrazą), czy poetycką interpretacją?, 4. Wskaż, które elementy dzieła plastycznego znalazły swoje odzwierciedlenie w wierszu: tytuł, kompozycja, perspektywa, kolorystyka, światłocień, linia, symbolika, tematyka., 5. Wskaż, w jaki sposób, za pomocą jakich środków poetyckich poeta opisuje obraz., 6. Zastanów się, jaką rolę odgrywają: metafory, porównania, epitety, inne środki poetyckie., 7. Zastanów się, czy jedynym zamierzeniem autora wiersza był opis dzieła sztuki., 8. Zastanów się, czy poeta porusza tu jakąś własną problematykę, a jeśli tak, to czy jest ona bezpośrednio związana z obrazem., 9. Zastanów się (choć będzie to tylko spekulacja), co mogło być powodem napisania tego wiersza. Weź pod uwagę czas powstania obu dzieł., 10. Wskaż, w jaki sposób dzieła korespondują ze sobą., 11. Zastanów się, czy możliwa jest interpretacja wiersza bez znajomości obrazu/ rysunku., 12. Zastanów się, czy wiersz pozwolił ci w ujrzeć w nowym świetle dzieło plastyczne lub osobę malarza., 13. Zastanów się, czy sposób odbierania lub odczuwania dzieła malarskiego przez poetę był ci bliski., 14. Zastanów się, które dzieło – obraz czy wiersz – było dla ciebie ważniejsze i dlaczego., 15. Odpowiedz na pytanie, czy dzieła zainspirowały cię do własnych przemyśleń.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Na podstawie analizy obrazu Szał Władysława Podkowińskiego i nawiązującego do niego wiersza Wandy Stanisławskiej uzupełnij notatki, które posłużą ci jako konspekt do napisania interpretacji porównawczej wymienionych dzieł. Na podstawie analizy obrazu 
Na podstawie analizy obrazu Szał Władysława Podkowińskiego i nawiązującego do niego wiersza Wandy Stanisławskiej uzupełnij notatki, które posłużą ci jako konspekt do napisania interpretacji porównawczej wymienionych dzieł. Na podstawie analizy obrazu 
RP3xKcPhUM33G1
Władysław Podkowiński, Szał, 1893
Źródło: Wikimedia Commons, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
11
Wanda Stanisławska Szał (Przed obrazem Podkowińskiego)

Para iskrzących ślepiów mrok nocy rozświeca,
Spieniona paszcza, prują powietrze kopyta,
Cudna, biała na grzbiecie potworu kobieta
Zwisa ciałem, przepiękna szału niewolnica.

Od nadmiaru rozkoszy pobladłe ma lica,
Mknie w chmurze włosów, grzywą na poły okryta,
Usta, na których uśmiech mdlejący wykwita,
Zda się szepcą: „Jak wicher pędź! jak błyskawica!

Płonące moje oczy mgła żądzy powlekła,
Nie widzę nic! Gdzieś w przepaść odlatam od ziemi!
Szyję twą ramionami owijam białemi,

Twojam jest! Twoja cała, wszystka – bestio wściekła
Szału!... Boga ni świata przed oczami memi,
Nieś mnie potęgo straszna – choćby na dni piekła!...”

szał Źródło: Wanda Stanisławska, Szał (Przed obrazem Podkowińskiego), [w:] tejże, Szare kartki. Poezje, Kraków 1907, s. 117.

W pierwszym etapie należy znaleźć elementy, które łączą przedmioty naszej porównawczej analizy; w tym wypadku będzie to utwór Wandy Stanisławskiej i obraz Władysława Podkowińskiego. Należy wskazać, czy wiersz jest ekfrazą, czyli opisem obrazu, czy raczej jego interpretacją.

Drugi etap polega na przełożeniu języka malarskiego na poetycki. To pogłębienie spojrzenia paralelnego na oba dzieła. W tym etapie pochylamy się np. nad środkami stylistycznymi użytymi w wierszu, zastanawiając się, jaką pełnią one funkcję.

RNeXWM4yrKVwh
(Uzupełnij).
RpNmLXv1Vb4Ha1

Etap trzeci polega na dalszym pogłębieniu analizy. Z warstwy formalnej, językowej dzieła przechodzimy na warstwę treściową, rozważając, jaką problematykę porusza autor wiersza – czy ogranicza się ona tylko do dzieła malarskiego, czy jest o coś wzbogacona.

W etapie czwartym rozpatrujemy relacje, jakie zachodzą pomiędzy wierszem a obrazem. Zastanawiamy się, w jaki sposób dzieła ze sobą korespondują, w jakie zależności wchodzą, czy znajomość kontekstu malarskiego jest niezbędna do pełnego odczytania utworu poetyckiego.

R1aN8N8BcUUt1
(Uzupełnij).
R1csypBQdovUn1

W ostatnim etapie dokonujemy podsumowania naszych rozważań, wplatamy własne refleksje dotyczące obu analizowanych dzieł

R159MjCTpNnyk
(Uzupełnij).
R1GuVPrgk7XYy1
1
Polecenie 2

Wykorzystując opracowany konspekt, napisz interpretację porównawczą obrazu Władysława Podkowińskiego i wiersza Wandy Stanisławskiej.

RhndSDbSvNJII
Interpretacja porównawcza wiersza i obrazu (Uzupełnij).