1
Polecenie 1

Na podstawie własnej wiedzy wymień czynności, które należy wykonać na przedstawionych poniżej etapach analizy dzieła poetyckiego. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją.

RdhqQ5j1j7q4i
Etap pierwszy. Etap drugi. Etap trzeci. Etap czwarty. Etap piąty. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
RfEGWW5AEGcA71
Pionowa oś czasu
1
Polecenie 2

Na podstawie własnej wiedzy wymień czynności, które należy wykonać na przedstawionych poniżej etapach analizy dzieła malarskiego. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie propozycją.

RqLV8OW3gPns4
Etap pierwszy. Etap drugi. Etap trzeci. Etap czwarty. Etap piąty. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
RCDdHZM6yq48c1
Pionowa oś czasu
Nauczysz się

Poniższe ćwiczenia pozwolą ci poznać słownictwo z zakresu sztuk plastycznych, które mogą być użyteczne przy interpretacji dzieła malarskiego.

Podczas rozwiązywania ćwiczeń możesz korzystać z tradycyjnych źródeł wiedzy (np. słowników terminologicznych sztuk pięknych) lub zasobów internetowych. W wypadku tych drugich pamiętaj, że dobór źródeł online powinien być poprzedzony krytyczną oceną ich zawartości. Zastanów się, z jakich stron warto skorzystać, aby mieć pewność, że zawarte w nich informacje będą rzetelne, wiarygodne i poprawne pod względem merytorycznym.

Ćwiczenie 1

Uzupełnij zdania.

Rrl9E8kdG2zi8
Obraz malowany farbami akwarelowymi lub innymi technikami (np. tuszem) i laserowany farbą akrylową to: Możliwe odpowiedzi: 1. fresk, 2. pastel, 3. akwarela
R1VnP2FyQdzyr
Technika malowania na mokrym, świeżo narzuconym tynku wapiennym za pomocą pigmentów rozprowadzanych wodą to: Możliwe odpowiedzi: 1. fresk, 2. pastel, 3. malarstwo olejne
Rqqq46HNDa2tL
Technika malarska, w której pigment jest rozpuszczony za pomocą oleju lnianego (rzadziej orzechowego lub makowego); podłożem malowidła jest najczęściej płótno lub drewno to: Możliwe odpowiedzi: 1. gwasz, 2. malarstwo olejne, 3. akwarela
R1caOS08JQyn5
Technika rysowania pastelami, czyli miękkimi i kruchymi pałeczkami wykonanymi ze sproszkowanego pigmentu i wypełniacza w postaci kredy, glinki to: Możliwe odpowiedzi: 1. gwasz, 2. pastel, 3. fresk
RRdzpRZAftN3c1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Opisy obrazów: Vincent van Gogh, Gwiaździsta noc, 1889; August Macke, Dziewczyny w zieleni, 1914; Edgar Degas, Tancerki, 1899; Sandro Botticelli, Kuszenie Chrystusa, 1481–1482
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RjteOB1qTYqxF1
Ćwiczenie 2
Połącz nazwę typu kompozycji, czyli układu wszystkich elementów tworzących dzieło, z jej definicją. otwarta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu zamknięta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu statyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu dynamiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu diagonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu horyzontalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu wertykalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu centralna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu hieratyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu intencjonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu rytmiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu symetryczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu
Rv2pjgCgL8pJ8
Ćwiczenie 3
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Claude Monet, Nenufary, 1916
Vincent van Gogh, Martwa natura: Wazon z białymi różami, 1890
Vincent van Gogh, Irysy, 1889
Claude Monet, Bukiet słoneczników, 1881
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1ERIKmYfuMWN
(Uzupełnij).
R1L5hWhb2nMEB1
Ćwiczenie 4
Połącz nazwy typów perspektyw malarskich z ich definicjami. Perspektywa linearna (zbieżna, geometryczna, wykreślna) Możliwe odpowiedzi: 1. właściwa dla ikon i malarstwa średniowiecznego, polega na odwróceniu zasad perspektywy zbieżnej – wykreślone wielkości zmniejszają się na pierwszym planie, tak więc ewentualnego zbiegu linii prostopadłych należy szukać przed obrazem; wielkość postaci jest uzależniona od ich znaczenia, zgodnie z obowiązującym ówcześnie światopoglądem (np. postaci świętych są większe niż sylwetki „zwykłych ludzi”), 2. wykorzystanie zjawiska optycznego, w którym złudzenie głębi jest wywołane przez różne kolory jednakowo oddalone od obserwatora, np. błękit cofa się, natomiast czerwień lub żółć wydaje się występować ku przodowi, 3. złudzenie przestrzenności zostaje osiągnięte poprzez zmianę intensywności i „temperatury” koloru; wykorzystywano tutaj obserwacje, z których wynikało, że masy powietrza różnie zabarwiają (w zależności od usytuowania w przestrzeni i względem światła) elementy pejzażu, z dużej odległości przedmioty nie tylko maleją, ale zmieniają także kolor, wraz ze zwiększaniem się odległości tony i barwy bledną i stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów są mniej wyraźne, jakby zamglone. Za wynalazcę tej perspektywy uważa się Leonarda da Vinci, 4. oparta na zasadzie pozornego zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka oraz pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb oka. Powstały w ten sposób obraz wyróżnia się następującymi cechami: wszystkie linie równoległe do płaszczyzny obrazu pozostają równoległe wobec siebie i w obrazie, wszystkie linie prostopadłe do płaszczyzny obrazu przecinają się w „punkcie zbiegu” wyznaczonym przez prostopadłą poprowadzoną od oka do płaszczyzny obrazu, wszystkie przedmioty ulegają pomniejszeniu zgodnie z oddalaniem się ich oka od obserwatora; linia pozioma przeprowadzona przez punkt widzenia nazywa się horyzontem i stanowi tzw. miejsce geometryczne punktów zbiegu stanowiącej „podstawę” przestrzeni przedstawianej, a więc płaszczyzny ustawionej prostopadle do płaszczyzny obrazu. W zależności od położenia oka względem płaszczyzny obrazu wyróżnia się: perspektywę z lotu ptaka, żabią, boczną i ukośną Perspektywa odwrócona Możliwe odpowiedzi: 1. właściwa dla ikon i malarstwa średniowiecznego, polega na odwróceniu zasad perspektywy zbieżnej – wykreślone wielkości zmniejszają się na pierwszym planie, tak więc ewentualnego zbiegu linii prostopadłych należy szukać przed obrazem; wielkość postaci jest uzależniona od ich znaczenia, zgodnie z obowiązującym ówcześnie światopoglądem (np. postaci świętych są większe niż sylwetki „zwykłych ludzi”), 2. wykorzystanie zjawiska optycznego, w którym złudzenie głębi jest wywołane przez różne kolory jednakowo oddalone od obserwatora, np. błękit cofa się, natomiast czerwień lub żółć wydaje się występować ku przodowi, 3. złudzenie przestrzenności zostaje osiągnięte poprzez zmianę intensywności i „temperatury” koloru; wykorzystywano tutaj obserwacje, z których wynikało, że masy powietrza różnie zabarwiają (w zależności od usytuowania w przestrzeni i względem światła) elementy pejzażu, z dużej odległości przedmioty nie tylko maleją, ale zmieniają także kolor, wraz ze zwiększaniem się odległości tony i barwy bledną i stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów są mniej wyraźne, jakby zamglone. Za wynalazcę tej perspektywy uważa się Leonarda da Vinci, 4. oparta na zasadzie pozornego zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka oraz pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb oka. Powstały w ten sposób obraz wyróżnia się następującymi cechami: wszystkie linie równoległe do płaszczyzny obrazu pozostają równoległe wobec siebie i w obrazie, wszystkie linie prostopadłe do płaszczyzny obrazu przecinają się w „punkcie zbiegu” wyznaczonym przez prostopadłą poprowadzoną od oka do płaszczyzny obrazu, wszystkie przedmioty ulegają pomniejszeniu zgodnie z oddalaniem się ich oka od obserwatora; linia pozioma przeprowadzona przez punkt widzenia nazywa się horyzontem i stanowi tzw. miejsce geometryczne punktów zbiegu stanowiącej „podstawę” przestrzeni przedstawianej, a więc płaszczyzny ustawionej prostopadle do płaszczyzny obrazu. W zależności od położenia oka względem płaszczyzny obrazu wyróżnia się: perspektywę z lotu ptaka, żabią, boczną i ukośną Perspektywa powietrzna Możliwe odpowiedzi: 1. właściwa dla ikon i malarstwa średniowiecznego, polega na odwróceniu zasad perspektywy zbieżnej – wykreślone wielkości zmniejszają się na pierwszym planie, tak więc ewentualnego zbiegu linii prostopadłych należy szukać przed obrazem; wielkość postaci jest uzależniona od ich znaczenia, zgodnie z obowiązującym ówcześnie światopoglądem (np. postaci świętych są większe niż sylwetki „zwykłych ludzi”), 2. wykorzystanie zjawiska optycznego, w którym złudzenie głębi jest wywołane przez różne kolory jednakowo oddalone od obserwatora, np. błękit cofa się, natomiast czerwień lub żółć wydaje się występować ku przodowi, 3. złudzenie przestrzenności zostaje osiągnięte poprzez zmianę intensywności i „temperatury” koloru; wykorzystywano tutaj obserwacje, z których wynikało, że masy powietrza różnie zabarwiają (w zależności od usytuowania w przestrzeni i względem światła) elementy pejzażu, z dużej odległości przedmioty nie tylko maleją, ale zmieniają także kolor, wraz ze zwiększaniem się odległości tony i barwy bledną i stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów są mniej wyraźne, jakby zamglone. Za wynalazcę tej perspektywy uważa się Leonarda da Vinci, 4. oparta na zasadzie pozornego zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka oraz pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb oka. Powstały w ten sposób obraz wyróżnia się następującymi cechami: wszystkie linie równoległe do płaszczyzny obrazu pozostają równoległe wobec siebie i w obrazie, wszystkie linie prostopadłe do płaszczyzny obrazu przecinają się w „punkcie zbiegu” wyznaczonym przez prostopadłą poprowadzoną od oka do płaszczyzny obrazu, wszystkie przedmioty ulegają pomniejszeniu zgodnie z oddalaniem się ich oka od obserwatora; linia pozioma przeprowadzona przez punkt widzenia nazywa się horyzontem i stanowi tzw. miejsce geometryczne punktów zbiegu stanowiącej „podstawę” przestrzeni przedstawianej, a więc płaszczyzny ustawionej prostopadle do płaszczyzny obrazu. W zależności od położenia oka względem płaszczyzny obrazu wyróżnia się: perspektywę z lotu ptaka, żabią, boczną i ukośną Perspektywa barwna Możliwe odpowiedzi: 1. właściwa dla ikon i malarstwa średniowiecznego, polega na odwróceniu zasad perspektywy zbieżnej – wykreślone wielkości zmniejszają się na pierwszym planie, tak więc ewentualnego zbiegu linii prostopadłych należy szukać przed obrazem; wielkość postaci jest uzależniona od ich znaczenia, zgodnie z obowiązującym ówcześnie światopoglądem (np. postaci świętych są większe niż sylwetki „zwykłych ludzi”), 2. wykorzystanie zjawiska optycznego, w którym złudzenie głębi jest wywołane przez różne kolory jednakowo oddalone od obserwatora, np. błękit cofa się, natomiast czerwień lub żółć wydaje się występować ku przodowi, 3. złudzenie przestrzenności zostaje osiągnięte poprzez zmianę intensywności i „temperatury” koloru; wykorzystywano tutaj obserwacje, z których wynikało, że masy powietrza różnie zabarwiają (w zależności od usytuowania w przestrzeni i względem światła) elementy pejzażu, z dużej odległości przedmioty nie tylko maleją, ale zmieniają także kolor, wraz ze zwiększaniem się odległości tony i barwy bledną i stają się jaśniejsze, bardziej niebieskawe, a kształty przedmiotów są mniej wyraźne, jakby zamglone. Za wynalazcę tej perspektywy uważa się Leonarda da Vinci, 4. oparta na zasadzie pozornego zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka oraz pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb oka. Powstały w ten sposób obraz wyróżnia się następującymi cechami: wszystkie linie równoległe do płaszczyzny obrazu pozostają równoległe wobec siebie i w obrazie, wszystkie linie prostopadłe do płaszczyzny obrazu przecinają się w „punkcie zbiegu” wyznaczonym przez prostopadłą poprowadzoną od oka do płaszczyzny obrazu, wszystkie przedmioty ulegają pomniejszeniu zgodnie z oddalaniem się ich oka od obserwatora; linia pozioma przeprowadzona przez punkt widzenia nazywa się horyzontem i stanowi tzw. miejsce geometryczne punktów zbiegu stanowiącej „podstawę” przestrzeni przedstawianej, a więc płaszczyzny ustawionej prostopadle do płaszczyzny obrazu. W zależności od położenia oka względem płaszczyzny obrazu wyróżnia się: perspektywę z lotu ptaka, żabią, boczną i ukośną