Połącz nazwę typu kompozycji, czyli układu wszystkich elementów tworzących dzieło, z jej definicją. otwarta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu zamknięta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu statyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu dynamiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu diagonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu horyzontalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu wertykalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu centralna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu hieratyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu intencjonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu rytmiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu symetryczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu
Połącz nazwę typu kompozycji, czyli układu wszystkich elementów tworzących dzieło, z jej definicją. otwarta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu zamknięta Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu statyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu dynamiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu diagonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu horyzontalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu wertykalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu centralna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu hieratyczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu intencjonalna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu rytmiczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu symetryczna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy lub linia biegnąca skośnie, 2. uporządkowany układ, np. bohaterów w scenie wg ich rangi, ważności itp., 3. przewaga elementów, linii pionowych, 4. układ powtarzających się linii, kształtów, barw lub tonów, 5. rozmieszczenie elementów i ich zróżnicowane akcentowanie (np. mocnym punktowym światłem), tak, aby wzrok osoby oglądającej obraz podążał wg założeń malarza, 6. dominują elementy/linie pionowe i poziome, brak ukośnych (ponieważ wszelkie odchylenia od pionu są postrzegane przez oko ludzkie, jako ruch); taki układ elementów daje wrażenie spokoju i równowagi, 7. rozkład elementów w obrazie wzdłuż jednej poziomej linii, 8. wszystkie elementy mieszczą się na obrazie, oglądający nie odnosi wrażenia jakoby kompozycja miała ciąg dalszy poza jej granicami, 9. zrównoważony układ form, mas i płaszczyzn barwnych po obu stronach osi symetrii w dziele, 10. przewaga elementów ukośnych, które w plastyce postrzegane są jako ruchome, 11. ramy kompozycji przecinają obiekty w ten sposób, że dostrzegamy tylko ich fragmenty, co sprawia wrażenie, że istnieje ich kontynuacja poza samą kompozycją, 12. kierująca/skupiająca wzrok oglądającego w centralnej części obrazu