Wzajemne wpływy tekstu poetyckiego i dzieła plastycznego

Utwór poetycki oraz dzieło plastyczne (np. malarskie), choć posługują się odmiennymi formami wyrazu, materiałami, poetyką, często też podejmują różną tematykę – są tekstami kultury, co oznacza, że możemy posłużyć się podobnymi narzędziami przy ich analizie i interpretacji. Wchodzą ze sobą we wzajemne relacje, czego przykładem jest ekfraza, czyli poetycki opis dzieła malarskiego. Bywa też, że to obraz ilustruje motyw bądź utwór literacki.

Opracowanie interpretacji tekstu poetyckiego i dzieła plastycznego

Interpretowanie jest zadaniem kompleksowym, które można ująć w kilku etapach. Na początku warto zadać kilka podstawowych pytań. Odnoszą się one zarówno do dzieła literackiego, jak i plastycznego.

  • Jak dzieło oddziałuje na mnie?

  • Co jest jego tematem?

  • Jak zostało napisane/namalowane/narysowane/stworzone?

  • Dlaczego zostało napisane/namalowane/narysowane/stworzone właśnie w taki sposób?

  • Czy wprowadza coś nowego w stosunku do innych dzieł (np. powstałych wcześniej tego samego artysty lub dzieł innych twórców podejmujących ten sam temat)?

  • Jakie znaczenie ma dla mnie?

R14uQGTzzD7AU
Alfred Stevens, W pracowni (In the Studio), 1888
Źródło: metmuseum.org, domena publiczna.

Powyższe pytania pomogą stworzyć schematy interpretacji. Są one do siebie zbliżone, a ich konstrukcja wynika z przekonania, że mimo autonomii sztuk możliwe jest interpretowanie każdego dzieła według pewnego modelu. Warto w tym miejscu zacytować zdanie współczesnego francuskiego estetyka Henri Focillona:

Henri Focillon Świat form

Problemy, jakie nasuwa interpretacja dzieła sztuki, ukazują się nam w postaci niemal natrętnych sprzeczności. Dzieło sztuki jest próbą osiągnięcia unikalności, potwierdza się jako całość, jako absolut, a jednocześnie wchodzi w skład pewnego systemu wielorakich związków. Jest wynikiem niezależnej działalności ludzkiej, wyraża jakieś wzniosłe i nieskrępowane marzenie, ale widać także, jak zbiegają się w nim dynamiczne siły kultur. A wreszcie (aby zachować tymczasowo terminologię całkiem pozornego przeciwieństwa) – jest materią i duchem, formą i treścią.

henri Źródło: Henri Focillon, Świat form, [w:] Antologia estetyki francuskiej, wybór I. Wojnar, Warszawa 1980, s. 241.

Badacz zwraca uwagę na pozorną sprzeczność, jaka się pojawia: choć każdy tekst kultury jest unikatowy, można go jednak analizować i interpretować według znanych modeli, przykładając pewne narzędzia, sposoby myślenia o danym dziele.

Oznacza to, że większość analiz i interpretacji można sprowadzić do schematu, wedle którego należy postępować, by w pełni odczytać znaczenia kryjące się za opisywanymi dziełami.

Słownik

W słowniku zwarto pojęcia związane z plastyką, które mogą być przydatne przy tworzeniu interpretacji dzieł malarskich.

kompozycja
kompozycja
  1. dzieło sztuk plastycznych np. obraz;

  2. układ wszystkich elementów tworzących dzieło, sposób powiązania ich w całość.

perspektywa
perspektywa

nauka o graficznym przedstawianiu efektu zwiększającej się odległości, a także umiejętność ukazywania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, zgodnie z prawami widzenia

kolory podstawowe
kolory podstawowe

główne kolory widma niebieskiego, czyli czerwony, żółty i niebieski

kolory dopełniające (uzupełniające)
kolory dopełniające (uzupełniające)

kolory powstałe z połączenia dwóch z trzech kolorów podstawowychkolory podstawowekolorów podstawowych. Uzyskany w ten sposób kolor jest uzupełniający wobec trzeciego z nich, np. zieleń (stworzona z kolorów podstawowych: żółtego i niebieskiego) jest kolorem uzupełniającym wobec czerwonego

kolory „wtórne”
kolory „wtórne”

barwy: purpurowa, zielona i pomarańczowa, które powstały przez połączenie dwóch kolorów podstawowych