Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic SA
Temat zajęć
Czy należy bać się promieniotwórczości?
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, klasy 7–8
Ogólny cel kształcenia
Podsumowanie wiadomości o promieniotwórczości i jej wykorzystaniu.
Kształtowane kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie r.
1. porozumiewanie się w języku ojczystym;
3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4. kompetencje informatyczne;
6. kompetencje społeczne i obywatelskie;
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega promieniotwórczość i podaje przykłady pierwiastków promieniotwórczych;
wymienia przykłady wykorzystania promieniotwórczości w różnych dziedzinach;
opisuje zalety i wady energetyki jądrowej;
uczestniczy w dyskusji, przedstawia swoje poglądy i wysłuchuje poglądów innych;
ocenia sposób wykorzystania promieniotwórczości przez człowieka.
Metody/techniki kształcenia
pogadanka
pokaz multimedialny
ćwiczenia interaktywne
metoda problemowa
dyskusja moderowana
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne są:
- komputery z dostępem do Internetu, materiały papiernicze.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji „Czy należy bać się promieniotwórczości?”. Zapowiada, że podczas lekcji uczniowie będą m.in. rozważać zalety i wady wykorzystania energetyki jądrowej.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje uczniom tytułowe pytanie. Przez chwilę trwa dyskusja. Przed włączeniem filmu nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na informacje, które pomogą uczniom zweryfikować ich odpowiedzi. Oglądają film „Czy należy bać się promieniotwórczości?”.
Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią już jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „Czy należy bać się promieniotwórczości?”. Czego dowiedzieli się o wykorzystaniu promieniotwórczości? Co wiedzą o energetyce jądrowej?
Nauczyciel przedstawia problem, którym zajmą się w dalszej części lekcji „Czy powinniśmy budować elektrownie jądrowe?”.
Prosi uczniów, aby podzielili się na zwolenników i przeciwników energetyki jądrowej (np. może zapytać Kto jest „za”, a kto – „przeciw”?). Jeśli uczniowie będą jednogłośni, wtedy mogą zostać podzieleni np. losowo.
Zadaniem grup będzie wyszukiwanie argumentów „za” i „przeciw”, a następnie przedstawienie ich w dyskusji moderowanej. Moderatorem dyskusji będzie nauczyciel (chyba że uczniowie wcześniej pracowali już w ten sposób, wówczas moderatorem może zostać wybrany/chętny uczeń).
Grupa określająca się jako zwolennicy będzie szukać argumentów przeciw, a przeciwnicy pełnić rolę zwolenników i argumentować „za”.
Każda grupa stawia swoją tezę („powinniśmy budować elektrownie jądrowe” lub „nie powinniśmy budować elektrowni jądrowych”).
Każda grupa przygotowuje prezentację „swoich” poglądów. Dyskutują i wyszukują w Internecie informacje na temat zalet lub wad energetyki jądrowej. Przedstawiają przykłady. Spisują swoje argumenty.
4. Nauczyciel mówi, że podczas dyskusji moderowanej każda grupa będzie miała możliwość wypowiedzieć się w określonym czasie, a następnie druga grupa w takim samym czasie użyje kontrargumentów i tak na zmianę. Nauczyciel‑moderator powinien kierować dyskusją aż do doprowadzenia do konsensusu. Warto, aby głos zabierali za każdym razem inni członkowie grupy.
Uczniowie prezentują swoje poglądy. Na podzielonej na pół tablicy spisują w punktach główne zalety i wady energetyki jądrowej.
5. Na koniec, mając listę zalet i wad i znając argumenty „za” i „przeciw”, ustalają, czy udało im się znaleźć wystarczające dowody na to, aby przyjąć lub odrzucić swoje hipotezy i odpowiedzieć na pytanie problemowe.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje lekcję, używając do tego ekranu „Podsumowanie”.
Nauczyciel zadaje pracę domową.
Praca domowa
Rozwiązać zadania interaktywne.
Dla chętnych – znaleźć ciekawe, niezwykłe zastosowanie izotopów promieniotwórczych i opisać je.
Metryczka
Tytuł
Czy należy bać się promieniotwórczości?
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi
Gimnazjum klasa 1
2.5. Izotopy pierwiastków
2.6. Promieniotwórczość
Przedmiot
Chemia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa, klasy 7–8
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:
1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych;
2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Wewnętrzna budowa materii. Uczeń:
4) definiuje pojęcie izotopu; opisuje różnice w budowie atomów izotopów, np. wodoru; wyszukuje informacje na temat zastosowań różnych izotopów;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie r.
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
4) kompetencje informatyczne;
6) kompetencje społeczne i obywatelskie;
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń:
wyjaśnia na czym polega promieniotwórczość i podaje przykłady pierwiastków promieniotwórczych,
wymienia przykłady wykorzystania promieniotwórczości w różnych dziedzinach,
ocenia sposób wykorzystania promieniotwórczości przez człowieka
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIyyU9djfP#iIyyU9djfP_d5e541
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/isVoZIblPf#isVoZIblPf_d5e283
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/isVoZIblPf#isVoZIblPf_d5e389