Scenariusz

Autor

Learnetic SA

Temat zajęć

Czy należy bać się promieniotwórczości?

Grupa docelowa

Szkoła podstawowa, klasy 7–8

Ogólny cel kształcenia

Podsumowanie wiadomości o promieniotwórczości i jej wykorzystaniu.

Kształtowane kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie r.

1. porozumiewanie się w języku ojczystym;

3. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4. kompetencje informatyczne;

6. kompetencje społeczne i obywatelskie;

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega promieniotwórczość i podaje przykłady pierwiastków promieniotwórczych;

  • wymienia przykłady wykorzystania promieniotwórczości w różnych dziedzinach;

  • opisuje zalety i wady energetyki jądrowej;

  • uczestniczy w dyskusji, przedstawia swoje poglądy i wysłuchuje poglądów innych;

  • ocenia sposób wykorzystania promieniotwórczości przez człowieka.

Metody/techniki kształcenia

  • pogadanka

  • pokaz multimedialny

  • ćwiczenia interaktywne

  • metoda problemowa

  • dyskusja moderowana

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

Czynności organizacyjne.

Do przeprowadzenia tej lekcji potrzebne są:

- komputery z dostępem do Internetu, materiały papiernicze.

Nauczyciel przedstawia temat lekcji „Czy należy bać się promieniotwórczości?”. Zapowiada, że podczas lekcji uczniowie będą m.in. rozważać zalety i wady wykorzystania energetyki jądrowej.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zadaje uczniom tytułowe pytanie. Przez chwilę trwa dyskusja. Przed włączeniem filmu nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na informacje, które pomogą uczniom zweryfikować ich odpowiedzi. Oglądają film „Czy należy bać się promieniotwórczości?”.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią już jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie „Czy należy bać się promieniotwórczości?”. Czego dowiedzieli się o wykorzystaniu promieniotwórczości? Co wiedzą o energetyce jądrowej?

  3. Nauczyciel przedstawia problem, którym zajmą się w dalszej części lekcji „Czy powinniśmy budować elektrownie jądrowe?”.

Prosi uczniów, aby podzielili się na zwolenników i przeciwników energetyki jądrowej (np. może zapytać Kto jest „za”, a kto – „przeciw”?). Jeśli uczniowie będą jednogłośni, wtedy mogą zostać podzieleni np. losowo.

Zadaniem grup będzie wyszukiwanie argumentów „za” i „przeciw”, a następnie przedstawienie ich w dyskusji moderowanej. Moderatorem dyskusji będzie nauczyciel (chyba że uczniowie wcześniej pracowali już w ten sposób, wówczas moderatorem może zostać wybrany/chętny uczeń).

Grupa określająca się jako zwolennicy będzie szukać argumentów przeciw, a przeciwnicy pełnić rolę zwolenników i argumentować „za”.

Każda grupa stawia swoją tezę („powinniśmy budować elektrownie jądrowe” lub „nie powinniśmy budować elektrowni jądrowych”).

Każda grupa przygotowuje prezentację „swoich” poglądów. Dyskutują i wyszukują w Internecie informacje na temat zalet lub wad energetyki jądrowej. Przedstawiają przykłady. Spisują swoje argumenty.

4. Nauczyciel mówi, że podczas dyskusji moderowanej każda grupa będzie miała możliwość wypowiedzieć się w określonym czasie, a następnie druga grupa w takim samym czasie użyje kontrargumentów i tak na zmianę. Nauczyciel‑moderator powinien kierować dyskusją aż do doprowadzenia do konsensusu. Warto, aby głos zabierali za każdym razem inni członkowie grupy.

Uczniowie prezentują swoje poglądy. Na podzielonej na pół tablicy spisują w punktach główne zalety i wady energetyki jądrowej.

5. Na koniec, mając listę zalet i wad i znając argumenty „za” i „przeciw”, ustalają, czy udało im się znaleźć wystarczające dowody na to, aby przyjąć lub odrzucić swoje hipotezy i odpowiedzieć na pytanie problemowe.

Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje lekcję, używając do tego ekranu „Podsumowanie”.

Nauczyciel zadaje pracę domową.

Praca domowa

  1. Rozwiązać zadania interaktywne.

  2. Dla chętnych – znaleźć ciekawe, niezwykłe zastosowanie izotopów promieniotwórczych i opisać je.

mde811106c6c842c2_1520324527645_0

Metryczka

Tytuł

Czy należy bać się promieniotwórczości?

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał sie odnosi

Gimnazjum klasa 1
2.5. Izotopy pierwiastków
2.6. Promieniotwórczość

Przedmiot

Chemia

Etap edukacyjny

Szkoła podstawowa, klasy 7–8

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych;

2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych;

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

II. Wewnętrzna budowa materii. Uczeń:

4) definiuje pojęcie izotopu; opisuje różnice w budowie atomów izotopów, np. wodoru; wyszukuje informacje na temat zastosowań różnych izotopów;

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie r.

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;

3) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;

4) kompetencje informatyczne;

6) kompetencje społeczne i obywatelskie;

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • wyjaśnia na czym polega promieniotwórczość i podaje przykłady pierwiastków promieniotwórczych,

  • wymienia przykłady wykorzystania promieniotwórczości w różnych dziedzinach,

  • ocenia sposób wykorzystania promieniotwórczości przez człowieka

Powiązanie z e‑podręcznikiem

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/iIyyU9djfP#iIyyU9djfP_d5e541

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/isVoZIblPf#isVoZIblPf_1449213810877_0

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/isVoZIblPf#isVoZIblPf_d5e283

https://www.epodreczniki.pl/reader/c/153030/v/43/t/student-canon/m/isVoZIblPf#isVoZIblPf_d5e389