Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Skrócenie kadencji parlamentu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia, jak przeprowadzane są powszechne i bezpośrednie wybory do organów władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej; na przykładzie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej porównuje ordynację proporcjonalną i większościową; analizuje potencjalne wady i zalety każdego z tych systemów wyborczych;
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej;
6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje konstytucyjne regulacje dotyczące możliwości skrócenia kadencji sejmu;
wyjaśnia dotychczasowe okoliczności, w których skrócona została kadencja sejmu w III RP;
rozważa znaczenie instytucji skrócenia kadencji sejmu dla stabilności władzy w Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
metoda układanki;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią fragmentów artykułów zawartych we wprowadzeniu.
2. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów. Pyta: „Co wiemy o możliwości skrócenia kadencji sejmu?”. Uczniowie podają swoje propozycje, chętny/wybrany uczeń zapisuje je hasłowo na tablicy. Weryfikacja poprawności nastąpi w podsumowaniu lekcji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie pracują w trzech grupach „eksperckich”. Każda z grup analizuje jedną z przydzielonych przez nauczyciela możliwości skrócenia kadencji sejmu:
uchwałą sejmu;
nieudzielenie wotum zaufania Radzie Ministrów;
nieuchwalenie budżetu w wyznaczonym terminie.
Zadaniem każdej z grup jest analiza przydzielonego zagadnienia i ustalenie, czego i jak należy z tego zakresu nauczyć pozostałych uczniów w klasie. Każdy członek grupy musi opanować analizowane zagadnienie w stopniu wystarczającym, by przedstawić je reszcie klasy.
2. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie dzielą się na nowe grupy w taki sposób, że w skład każdego nowego zespołu wchodzi przynajmniej po jednym członku każdej z grup „eksperckich”. Przedstawiciele ci kolejno relacjonują, czego nauczyli się na poprzednim etapie w grupach „eksperckich”. Można polecić grupie zadanie zbierające wszystkie te informacje (np. sporządzenie krótkiej notatki).
3. Eksperci wracają do swoich grup i konfrontują zdobytą całościową wiedzę. Sprawdzają, czy każdy nauczył się wszystkiego przez robienie ćwiczeń interaktywnych i wzajemną weryfikację poprawności rozwiązań.
4. Nauczyciel przedstawia uczniom „Audiobook”. Następnie uczniowie w parach realizują polecenie do medium – rozważają, jakie wady i zalety niesie ze sobą wprowadzenie konstytucyjnej możliwości skracania kadencji sejmu.
5. Po upływie wyznaczonego czasu chętni/wybrani uczniowie przedstawiają wnioski ze swojej pracy.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów. Pyta: „Co wiemy o możliwości skrócenia kadencji sejmu? Fakty i mity”. Uczniowie weryfikują poprawność wyrażonych na początku lekcji skojarzeń/przekonań dotyczących skracania kadencji sejmu w Polsce.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać w czasie lekcji.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być dla uczniów inspiracją do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej, w której porównają, jak często są skracane kadencje w innych parlemantach na świecie.