Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Skrócenie kadencji parlamentu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) wyjaśnia, jak przeprowadzane są powszechne i bezpośrednie wybory do organów władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej; na przykładzie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej porównuje ordynację proporcjonalną i większościową; analizuje potencjalne wady i zalety każdego z tych systemów wyborczych;

4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła; kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej;

6) przedstawia kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wymienia podstawowe działy administracji rządowej i zadania wojewody; wyjaśnia rolę prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia procedury powoływania i odwoływania rządu, używając określeń: wotum zaufania, konstruktywne wotum nieufności, wotum nieufności wobec ministra, dymisja (w tym w wyniku skrócenia kadencji Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje konstytucyjne regulacje dotyczące możliwości skrócenia kadencji sejmu;

  • wyjaśnia dotychczasowe okoliczności, w których skrócona została kadencja sejmu w III RP;

  • rozważa znaczenie instytucji skrócenia kadencji sejmu dla stabilności władzy w Polsce.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • metoda układanki;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiałów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią fragmentów artykułów zawartych we wprowadzeniu.

2. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów. Pyta:  „Co wiemy o możliwości skrócenia kadencji sejmu?”. Uczniowie podają swoje propozycje, chętny/wybrany uczeń zapisuje je hasłowo na tablicy. Weryfikacja poprawności nastąpi w podsumowaniu lekcji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie pracują w trzech grupach „eksperckich”. Każda z grup analizuje jedną z przydzielonych przez nauczyciela możliwości skrócenia kadencji sejmu:

  • uchwałą sejmu;

  • nieudzielenie wotum zaufania Radzie Ministrów;

  • nieuchwalenie budżetu w wyznaczonym terminie.

Zadaniem każdej z grup jest analiza przydzielonego zagadnienia i ustalenie, czego i jak należy z tego zakresu nauczyć pozostałych uczniów w klasie. Każdy członek grupy musi opanować analizowane zagadnienie w stopniu wystarczającym, by przedstawić je reszcie klasy.

2. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie dzielą się na nowe grupy w taki sposób, że w skład każdego nowego zespołu wchodzi przynajmniej po jednym członku każdej z grup „eksperckich”. Przedstawiciele ci kolejno relacjonują, czego nauczyli się na poprzednim etapie w grupach „eksperckich”. Można polecić grupie zadanie zbierające wszystkie te informacje (np. sporządzenie krótkiej notatki).

3. Eksperci wracają do swoich grup i konfrontują zdobytą całościową wiedzę. Sprawdzają, czy każdy nauczył się wszystkiego przez robienie ćwiczeń interaktywnych i wzajemną weryfikację poprawności rozwiązań.

4. Nauczyciel przedstawia uczniom „Audiobook”. Następnie uczniowie w parach realizują polecenie do medium – rozważają, jakie wady i zalety niesie ze sobą wprowadzenie konstytucyjnej możliwości skracania kadencji sejmu.

5. Po upływie wyznaczonego czasu chętni/wybrani uczniowie przedstawiają wnioski ze swojej pracy.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów. Pyta: „Co wiemy o możliwości skrócenia kadencji sejmu? Fakty i mity”. Uczniowie weryfikują poprawność wyrażonych na początku lekcji skojarzeń/przekonań dotyczących skracania kadencji sejmu w Polsce.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać w czasie lekcji.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może być dla uczniów inspiracją do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej, w której porównają, jak często są skracane kadencje w innych parlemantach na świecie.