Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki kształtujące klimat i jego cechy w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa 3
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
5. charakteryzuje klimat Polski oraz wybranego regionu kraju, posługując się mapami elementów klimatu i danymi klimatycznymi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, jaki klimat występuje w Polsce,
wskazuje cechy klimatu Polski,
charakteryzuje czynniki kształtujące klimat Polski.
Metody nauczania: blended‑learning
Formy zajęć: indywidualne
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, czym jest klimat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, korzystając z e‑materiału, omawia cechy klimatu Polski.
Uczniowie oglądają film edukacyjny, na podstawie którego dowiadują się, jakie czynniki kształtują klimat Polski.
Następnie uczniowie sporządzają notatkę i odpowiadają na polecenia zawarte w materiale. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, odpowiada na pytania, uczniowie na forum klasy prezentują swoje notatki.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Praca domowa
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia, wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje też zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Film można wykorzystać jako materiał kontekstowy w lekcji z zakresu podstawowego III. 5 Opisujemy cechy klimatu lokalnego miejsca zamieszkania.