Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: biologia
Temat: Cukry złożone – powstawanie, budowa i podział
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcia dwucukrów i wielocukrów;
modeluje sposób powstawania cukrów złożonych;
dzieli oligosacharydy i polisacharydy na kategorie;
przypisuje poszczególnym cukrom miejsce ich występowania.
Strategie nauczania:
konektywistyczna;
konstruktywistyczna;
eksperymentalno‑obserwacyjna.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
modelowanie zjawisk przyrodniczych;
wykorzystanie gier (GBL);
elementy mieszanego nauczania (blended learning).
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
Zestawy klocków do pracy grupowej;
klocki do łączenia (np. Lego) w kilku kolorach (klocków jednego koloru powinno być więcej niż innych – to glukoza); osobno krótkie klocki w dwóch kolorach, np. czarne jako wiązanie O‑glikozydowe, czerwone jako wiązanie 1,6‑glikozydowe.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią lekcji o polisacharydach z e‑materiału.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel proponuje zgadywankę: zapisuje na tablicy kilka wyrazów z przedrostkiem „poli-”, np. poliglota, polistyren, polifonia, a uczniowie zgadują ich znaczenie. Nauczyciel prosi też, aby uczniowie podali znaczenie przedrostka „oligo-”.
Nauczyciel uzupełnia odpowiedzi uczniów i podaje temat lekcji: „Cukry złożone – powstawanie, budowa i podział”, dodając, że należą do nich oligo- i polisacharydy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel proponuje uczniom modelowanie powstawania i budowy wielocukrów. W tym celu dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje przygotowany przez nauczyciela zestaw klocków w różnych kolorach. Daje każdej osobie kilka klocków czarnych wraz z informacją o znaczeniu poszczególnych kolorów.
Nauczyciel objaśnia, jak powstaje wiązanie O‑glikozydowe. Pomaga sobie, prezentując/rysując na tablicy interaktywnej reakcję kondensacji z wydzieleniem wody.
Uczniowie mają za zadanie ułożenie z klocków kilku dwucukrów. Korzystają przy tym z e‑podręcznika. Mają 5 minut na wykonanie zadania
Członkowie poszczególnych grup omawiają jeden z utworzonych dwucukrów – jego skład, funkcje i występowanie.
Uczniowie wyszukują informacje na temat różnicy pomiędzy wiązaniem alfa i beta glikozydowym i proponują sposób pokazania tej różnicy przy pomocy swoich klocków. Wspólnie oceniana jest forma pokazu; kryterium – przejrzystość.
Następnie nauczyciel rozdaje klocki czerwone i objaśnia ich funkcję – to wiązania 1,6‑glikozydowe. Prosi uczniów o ułożenie dłuższych łańcuchów polisacharydów, złożonych z takich samych podjednostek: prostych i rozgałęzionych.
Uczniowie wyszukują informacje na temat ułożonych przez siebie polisacharydów i miejsca ich występowania.
Nauczycie wprowadza pojęcie homopolisacharydów i heteropolisacharydów oraz prosi uczniów o zapoznanie się z informacjami na ich temat zamieszczonymi w tabelach.
Faza podsumowująca:
Uczniowie indywidualnie grają w grę edukacyjną.
Wykonują ćwiczenia interaktywne 7 i 8.
Praca domowa:
Uczniowie mają wyszukać w domu produkty, w których występują oligo- i polisacharydy oraz wypisać je w formie listy: co i gdzie występuje.
Wariant: Nauczyciel poleca sporządzenie mapy pojęć związanych z wielocukrami
Materiały pomocnicze:
David B. Hames, Nigel M. Hooper. Przekład zbiorowy pod red. Lilli Hryniewieckiej i Kazimierza Ziemnickiego. Biochemia. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2010
Leszek Konieczny, Irena Roterman, Paweł Spólnik. Biologia systemów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
Gra edukacyjna najlepiej sprawdzi się jako podsumowanie lekcji: angażując uczniów emocjonalnie, pozwoli na zapamiętanie trudnych terminów. Można ją też polecić jako pracę domową, gdy zabraknie czasu na lekcji.