1
Pokaż ćwiczenia:
RN1u1F0eWibSJ1
Ćwiczenie 1
Wybierz wyrażenia tak, aby podane informacje były prawdziwe. Polisacharydy występują w komórkach roślin, grzybów i zwierząt tylko w komórkach roślin. Powstają w reakcji hydrolizy kondensacji z wydzieleniem cząsteczki wody. Stanowią materiał zapasowy energetyczny, biorą także udział w determinowaniu grup krwi w układzie AB0 w determinowaniu grup krwi w układzie Rh. Pełnią funkcje budulcowe.
11
Ćwiczenie 2
R1EvsJJElXUFP1
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RUZWrgzo582oL
Jaki rodzaj wiązania glikozydowego przedstawiono na ilustracji? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj wiązanie beta‑glikozydowe.

RfHUbeN8hN3E0
(Uzupełnij).
R1IJO4JFaDmKd1
Ćwiczenie 3
Wskaż poprawną odpowiedź.

Skrobia w roślinach występuje w postaci nierozpuszczalnych ziaren. Po dłuższym żuciu kawałka skórki chleba, bogatej w skrobię pszeniczną, czujemy w ustach słodki smak. Wskaż, jaki związek jest produktem rozkładu skrobi przez amylazę ślinową. Możliwe odpowiedzi: 1. glukoza, 2. sacharoza, 3. dekstryny, 4. inulina
RqRDrrCFj2O5A2
Ćwiczenie 4
Do poszczególnych polisacharydów dopasuj jedną z podanych funkcji. inulina Możliwe odpowiedzi: 1. antykoagulant, 2. spichrzowa, 3. budulcowa, 4. immunologiczna mureina Możliwe odpowiedzi: 1. antykoagulant, 2. spichrzowa, 3. budulcowa, 4. immunologiczna heparyna Możliwe odpowiedzi: 1. antykoagulant, 2. spichrzowa, 3. budulcowa, 4. immunologiczna gamma-globulina Możliwe odpowiedzi: 1. antykoagulant, 2. spichrzowa, 3. budulcowa, 4. immunologiczna
21
Ćwiczenie 5
R1ZLY86CRlURO
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNmZkoLGpnGXA
Na podstawie przedstawionych wzorów strukturalnych zaklasyfikuj cukry do odpowiednich grup: oligo- lub polisacharydów. (Uzupełnij).
R1O4NzOXI5WT92
Ćwiczenie 6
Wśród podanych zdań zaznacz dwa, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W ścianach komórkowych roślin występują wielocukry i różnorodne białka., 2. Dwucukry mogą być składnikiem płynów ustrojowych., 3. Wielocukry zawsze występują w postaci rozgałęzionych łańcuchów., 4. Oligosacharydy nie mają znaczenia dla człowieka, gdyż nie są trawione., 5. Glikokaliks na powierzchni komórek stanowi jedynie warstwę ochronną.
2
Ćwiczenie 7

W jelicie grubym człowieka można wyodrębnić ponad 400 różnych szczepów bakteryjnych. Dominują bifidobakterie z powodu umiejętności trawienia dla nas niestrawnych oligosacharydów (np. cukier mleczny), które zapewniają im pokarm, jednocześnie pobudzając ich wzrost. Głównym produktem fermentacji bifidobakterii jest kwas octowy, który poprzez obniżenie pH treści jelitowej i silne działanie bakteriostatyczne hamuje wzrost i namnażanie się szczepów patogennych.

Indeks górny Na podstawie: Nowa Pediatria 4/2001, Rola oligosacharydów w żywieniu niemowląt Indeks górny koniec

Rxf3q6NdNACqf
Łączenie par. Na podstawie tekstu oceń prawdziwość poniższych zdań, zaznaczając odpowiednią rubrykę.. Oligosacharydy zbudowane są z 2 do 10 jednostek monosacharydów, a większość z nich jest trawiona przez enzymy ludzkie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oligosacharydy dodaje się do mleka dla niemowląt, aby zapewnić rozwój pożytecznych bakterii, które je trawią.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Bifidobakterie to patogeny produkujące kwas octowy w jelitach niemowlęcia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 8

Poniższa grafika przedstawia łańcuchy celulozy. Zapoznaj się z nią, a następnie rozwiąż polecenie.

Zapoznaj się z opisem grafiki przedstawiającej łańcuchy celulozy. Rozwiąż polecenie.

RiZ4FF1z62fxl
Na ilustracji jest rozbudowany wzór. Zbudowany jest z licznych przestrzennych sześcioczłonowych pierścieni. Ułożone są rzędami jeden pod drugim. Pomiędzy grupami OH kolejnych pierścieni oraz OH w kolejnych rzędach zaznaczono linią przerywaną liczne wiązania wodorowe.
Źródło: Laghi.l, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6awAERhJKWpD
Na podstawie ilustracji i własnej wiedzy określ, jakie dwie cechy budowy celulozy nadają jej włóknom wytrzymałość na rozerwanie. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
R1Taq5FTnUWXz
Wykres liniowy. Lista elementów:
  • 1. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 0
    • Glukoza: 0; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 0; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
  • 2. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 10
    • Glukoza: 20; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 10; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
  • 3. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 20
    • Glukoza: 35; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 20; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
  • 4. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 30
    • Glukoza: 50; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 30; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
  • 5. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 40
    • Glukoza: 65; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 35; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
  • 6. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 50
    • Glukoza: 80; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 45; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
  • 7. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 60
    • Glukoza: 100; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 55; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
  • 8. zestaw danych:
    • Stężenie cukru w roztworze (%): 80
    • Glukoza: 130; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
    • Sacharoza: 65; Podpis osi wartości: Ciśnienie osmotyczne (atm)
Ciśnienie osmotyczne roztworów glukozy i sacharozy.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rkl2AEaFeGbrT
Na podstawie wykresu wyjaśnij, dlaczego formą transportową cukrów u roślin jest sacharoza, a nie glukoza. (Uzupełnij).