Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Zielnik Stanisława Wyspiańskiego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
7) odróżnia dzieła kultury wysokiej od tekstów kultury popularnej, stosuje kryteria pozwalające odróżnić arcydzieło od kiczu.
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest zielnik i wykonuje go;

  • omawia wpływ zainteresowania roślinami na twórczość Wyspiańskiego;

  • określa, w jaki sposób Wyspiański wykorzystywał swoje szkice roślin.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • zielnik.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o sprawdzenie w różnych źródłach, czym jest zielnik. Chętne osoby przygotowują przed zajęciami własne przykłady zielników na podstawie instrukcji przekazanej przez nauczyciela.
    - zielnik ma się składać z 10 gatunków roślin (do wyboru);
    - rośliny nie mogą być zbierane z terenów prawnie chronionych (parki narodowe, rezerwaty),
    - suszenie należy przeprowadzić pomiędzy arkuszami papieru gazetowego, często zmieniając gazety na suche (lub w specjalnej prasce),
    - wysuszone rośliny należy umieścić w arkuszach zielnikowych wykonanych z szarego papieru pakowego,
    - rośliny w arkuszu należy umieścić luzem, nie przyklejając ich,
    - każdą roślinę opatrzyć etykietą wykonaną na białym, gładkim papierze; na etykiecie należy umieścić następujące informacje:
    a. nazwa gatunku,
    b. nazwisko i imię osoby która zebrała i oznaczyła materiał,
    c. data zbioru gatunku.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

  2. Podanie celu i tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie prezentują przyniesione zielniki. Każdy uczestnik zajęć może obejrzeć wszystkie przyniesione przez uczniów prace. Chętne osoby mogą również na forum klasy dokonać prezentacji wraz z informacjami, ile czasu zajęła praca nad zielnikiem, skąd pochodzą rośliny. Nauczyciel ocenia jakość wykonania.

  2. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Następnie wyjaśniają, w jaki sposób zainteresowanie roślinami przekładało się na twórczość Wyspiańskiego.

  3. Nauczyciel włącza film – wykład prof. Justyny Bajdy z sekcji „Film”. Uczniowie po obejrzeniu materiału zapisują różne sposoby rysunkowego ujmowania roślin, które Stanisław Wyspiański stosował w swoim Zielniku. Następnie podają przykłady, do czego Stanisław Wyspiański wykorzystywał szkice roślin zebrane w Zielniku.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Grafika interaktywna”. Uczniowie dobierają się w pary. Po zapoznaniu z prezentacją notują typy publikacji, w których Stanisław Wyspiański zamieszczał swoje rysunki roślin jako ilustracje. Wykonują również ćwiczenia podsumowujące:
    - określają prawdziwość zdań,
    - wyjaśniają, na jakie detale roślin zwracał uwagę Stanisław Wyspiański, zbierając materiały do swojego Zielnika.

Praca domowa:

  1. Dlaczego, twoim zdaniem, w tomiku Rydla przy wierszu Chopin: Preludium N° 15, został zamieszczony kwiat lilii? Czy roślina oddaje muzyczny charakter tytułu utworu? Swoją odpowiedź uzasadnij.

Materiały pomocnicze:

  • Stanisław Wyspiański, List S. Wyspiańskiego do L. Rydla, z dn. 8 VI 1890 roku, Chartres, [w:] Listy zebrane, t. 2, oprac. L. Płoszewski, M. Rydlowa, Kraków 1979.

  • Maria Waśkowska‑Kreinerowa, Stanisław Wyspiański w swoim mieszkaniu przy ul. Poselskiej w Krakowie,[w:] Wyspiański w oczach współczesnych, t. 1, oprac. L. Płoszewski, Kraków 1971.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.