Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poetyckie reakcje na doświadczenia wojny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje, w jaki sposób doświadczenie wojny staje się tematem poetyckim w twórczości Guillaume’a Apollinaire’a i Tadeusza Różewicza;
scharakteryzuje postawę podmiotu lirycznego w wierszu Prześliczna rudowłosa Guillaume’a Apollinaire’a;
wyjaśni, na czym polega demitologizacja tradycji romantycznej w twórczości Różewicza na przykładzie wiersza Termopile polskie;
utrwali umiejętność analizy i interpretacji utworów poetyckich.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z biografią Tadeusza Różewicza oraz Guillauma Apollinaire'a. Uczniowie mają się zastanowić, w jaki sposób doświadczenie wojenne wpłynęło na twórczość obu poetów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat e‑materiału i cele zajęć. Prosi również uczniów o ciche zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Nauczyciel opowiada uczniom o tym, że niemiecki filozof Theodor Adorno stwierdził, iż poezja po Oświęcimiu jest niemożliwa. Miał na myśli fakt, że ta wyraża przede wszystkim aprobatę istnienia, podkreśla urodę i doniosłość. Poezja po Oświęcimiu stała się jednak możliwa – Różewicz poszukiwał sposobów na wyrażenie poczucia rozczarowania kulturą, cywilizacją, która dopuściła się zbrodni. Choć nigdy nie podał gotowych rozwiązań. W jego przekonaniu wojna unicestwiła zarówno klasyczne wartości, jak i awangardowe deklaracje. Po Oświęcimiu wszelkie pojęcia, określenia, nazwy i symbole utraciły swoje znaczenie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Film”. Nauczyciel odtwarza za pomocą rzutnika film o wierszu Różewicza Termopile polskie. Wspólnie z nauczycielem wykonują polecenia 1 i 2 z tej sekcji.
Uczniowie odsłuchują wiersz Prześliczna rudowłosa zamieszczony w sekcji „Audiopowtórka przed maturą”. Słuchają również wiersza Termopile polskie z sekcji „Film”. Następnie dzielą się na dwie grupy - jedna analizuje utwór Apollinaire'a (polecenie 1 „Audiopowtórka przed maturą”), druga Różewicza (ćwiczenie 1 „Film”). Przedstawiciele zespołów przedstawiają gotowe interpretacje. Nauczyciel dopowiada, jeśli jakieś fragmenty nie zostały przeanalizowane.
Uczniowie nadal pracują w tych samych zespołach. Tym razem grupa zajmująca się wcześniej wierszem Prześliczna rudowłosa przechodzi do sekcji „Film” i realizuje ćwiczenie 2 (Zastanów się i porównaj postawy podmiotów lirycznych wobec doświadczenia wojny w wierszu Różewicza a Apollinaire'a. Uzasadnij swoją odpowiedź). Podczas realizacji tego ćwiczenia uczniowie korzystają również z wiedzy nabytej przed lekcją.
Natomiast druga grupa pracuje nad poleceniem 2 z sekcji „Audiopowtórka przed maturą”. Odpowiedzi odczytywane są na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania podsumowujące.
- W jaki sposób poeci doświadczeni wojną ukazują to w swoich utworach?
- Który z wierszy zaprezentowanych podczas lekcji bardziej do ciebie przemawia i dlaczego?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji utworami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Materiały pomocnicze:
S. Bagiński W sprawie Różewicza, „Nowiny Literackie” 1948 nr 51.
Jacek Trznadel, Wobec Różewicza, w: tegoż Róże trzecie. Szkice o poezji współczesnej, PIW, Warszawa 1966.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.