Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekroje w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozróżnia rodzaje przekrojów ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,
wyznacza przekrój zgodnie z instrukcją,
oblicza pole przekroju.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
pgadanka,
analiza pomysłów,
pokaz,
dyskusja.
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
pzykład brył z przekrojami w kształcie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie ucznia przekrojami ostrosłupów prawidłowych czworokątnych.
Pokazanie bryły bez przekrojów (czysta bryła) i odpowiedź na pytanie, co to znaczy przekrój bryły, jaki kształt mogą mieć te przekroje. Burza mózgów.
Po przeanalizowaniu pomysłów uczniów, pokazanie bryły z wyznaczonymi przekrojami.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie apletów z geogebry, w których pokazane jest jak kształt przekroju może się zmieniać.
Podział klasy na grupy. Uczniowie w grupach omawiają, jak policzyć pola otrzymanych przekrojów. Analizują poszczególne przekroje, które są zawarte w e –materiale. Analiza pomysłów poszczególnych grup.
Uczniowie także w grupach analizują przykłady zadań, w których wykorzystujemy przekroje. Wspólnie wyjaśniają sposób ich rozwiązania.
Rozwiązanie ćwiczeń z serii sprawdź się, które pokażą poziom zrozumienia zagadnienia (1‑6).
Faza podsumowująca:
Podsumowane tematu lekcji. Omówienie ewentualnych problemów powstałych podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa:
Rozwiązanie ćwiczeń nr 7 i 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel wykorzystuje aplety do pokazania jak najwięcej przykładów przekrojów ostrosłupów. Jest to bardzo ważne, gdyż wpływa na wyobraźnię uczniów.