Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przekroje w ostrosłupie prawidłowym czworokątnym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozróżnia rodzaje przekrojów ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,

  • wyznacza przekrój zgodnie z instrukcją,

  • oblicza pole przekroju.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • pgadanka,

  • analiza pomysłów,

  • pokaz,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • pzykład brył z przekrojami w kształcie ostrosłupa prawidłowego czworokątnego,

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Zaciekawienie ucznia przekrojami ostrosłupów prawidłowych czworokątnych.

  • Pokazanie bryły bez przekrojów (czysta bryła) i odpowiedź na pytanie, co to znaczy przekrój bryły, jaki kształt mogą mieć te przekroje. Burza mózgów.

  • Po przeanalizowaniu pomysłów uczniów, pokazanie bryły z wyznaczonymi przekrojami.

Faza realizacyjna:

  • Przedstawienie apletów z geogebry, w których pokazane jest jak kształt przekroju może się zmieniać.

  • Podział klasy na grupy. Uczniowie w grupach omawiają, jak policzyć pola otrzymanych przekrojów. Analizują poszczególne przekroje, które są zawarte w e –materiale. Analiza pomysłów poszczególnych grup.

  • Uczniowie także w grupach analizują przykłady zadań, w których wykorzystujemy przekroje. Wspólnie wyjaśniają sposób ich rozwiązania.

  • Rozwiązanie ćwiczeń z serii sprawdź się, które pokażą poziom zrozumienia zagadnienia (1‑6).

Faza podsumowująca:

Podsumowane tematu lekcji. Omówienie ewentualnych problemów powstałych podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.

Praca domowa:

Rozwiązanie  ćwiczeń nr 7 i 8.

Materiały pomocnicze:

Ostrosłup i jego własności

Wskazówki metodyczne:

Nauczyciel wykorzystuje aplety do pokazania jak najwięcej przykładów przekrojów ostrosłupów. Jest to bardzo ważne, gdyż wpływa na wyobraźnię uczniów.