Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Cechy kodu genetycznego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym jest kod genetyczny.
Przedstawisz główne cechy kodu genetycznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
dyskusja;
ćwiczenia interaktywne;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania: „Czym jest gen?”, „Czy pamiętacie, czym są intron i ekson? Jakie pełnią funkcje?”, „Czym jest kod genetyczny? Co wiecie na temat kodowania informacji genetycznej?”. Chętny uczeń zapisuje na tablicy definicję kodu genetycznego.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału, ilustracją okładkową oraz fragmentem Kod genetyczny w sekcji „Przeczytaj”. Konfrontują z nimi definicję kodu genetycznego zapisaną na tablicy. W razie potrzeby korygują ją.
Nauczyciel podaje cele lekcji i omawia jej przebieg.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w niewielkich, czteroosobowych grupach, na dużych arkuszach papieru wykonują mapy myśli dot. cech kodu genetycznego. Za punkt wyjścia przyjmują mapę zamieszczoną w e‑materiale. Ich zadaniem jest scharakteryzowanie każdej z cech kodu genetycznego na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup zmienia miejsce zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Uczniowie sprawdzają poprawność map myśli wykonanych przez kolegów. Czerwonymi pisakami korygują błędy lub uzupełniają brakujące informacje.
Grupy wracają na swoje poprzednie miejsca i przeprowadzają analizę błędów, które popełnili, wykonując mapę myśli. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.
Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 3 do mapy myśli. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 5 oraz ćwiczenie nr 8 w sekcji „Sprawdź się”. Następnie w czteroosobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy przedstawia odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Jeśli wystarczy czasu, uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Nauczyciel dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów. Zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów, np.:
Ile kodonów wyznacza koniec translacji? Odczytajcie z tabeli kodu genetycznego te kodony.
Co to znaczy, że kod genetyczny jest zdeterminowany, a co oznacza, że jest zdegenerowany?
Ile kodonów koduje jeden aminokwas?
Czy reguły kodu genetycznego są zróżnicowane u różnych gatunków?
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Mapa myśli może również zostać wykorzystana w podsumowaniu lekcji lub jako praca domowa (do uzupełnienia).