Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: biologia

Temat: Cechy kodu genetycznego

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Ekspresja informacji genetycznej w komórkach człowieka. Uczeń:
4) przedstawia cechy kodu genetycznego;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIII. Ekspresja informacji genetycznej. Uczeń:
5) przedstawia cechy kodu genetycznego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest kod genetyczny.

  • Przedstawisz główne cechy kodu genetycznego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • dyskusja;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A1, flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel, odwołując się do wiedzy uczniów zdobytej na wcześniejszych zajęciach, zadaje pytania: „Czym jest gen?”, „Czy pamiętacie, czym są intron i ekson? Jakie pełnią funkcje?”, „Czym jest kod genetyczny? Co wiecie na temat kodowania informacji genetycznej?”. Chętny uczeń zapisuje na tablicy definicję kodu genetycznego.

  2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z wprowadzeniem do e‑materiału, ilustracją okładkową oraz fragmentem Kod genetyczny w sekcji „Przeczytaj”. Konfrontują z nimi definicję kodu genetycznego zapisaną na tablicy. W razie potrzeby korygują ją.

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i omawia jej przebieg.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w niewielkich, czteroosobowych grupach, na dużych arkuszach papieru wykonują mapy myśli dot. cech kodu genetycznego. Za punkt wyjścia przyjmują mapę zamieszczoną w e‑materiale. Ich zadaniem jest scharakteryzowanie każdej z cech kodu genetycznego na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu każda z grup zmienia miejsce zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Uczniowie sprawdzają poprawność map myśli wykonanych przez kolegów. Czerwonymi pisakami korygują błędy lub uzupełniają brakujące informacje.

  3. Grupy wracają na swoje poprzednie miejsca i przeprowadzają analizę błędów, które popełnili, wykonując mapę myśli. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów.

  4. Nauczyciel wprowadza uczniów w treść polecenia nr 3 do mapy myśli. Uczniowie wykonują je w parach, a następnie porównują swoje rozwiązanie z innym zespołem, omawiając kolejno wykonane kroki.

  5. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 5 oraz ćwiczenie nr 8 w sekcji „Sprawdź się”. Następnie w czteroosobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy przedstawia odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Jeśli wystarczy czasu, uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

  2. Nauczyciel dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów. Zadaje pytania w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy przez uczniów, np.:

    • Ile kodonów wyznacza koniec translacji? Odczytajcie z tabeli kodu genetycznego te kodony.

    • Co to znaczy, że kod genetyczny jest zdeterminowany, a co oznacza, że jest zdegenerowany?

    • Ile kodonów koduje jeden aminokwas?

    • Czy reguły kodu genetycznego są zróżnicowane u różnych gatunków?

  3. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze

  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:

Mapa myśli może również zostać wykorzystana w podsumowaniu lekcji lub jako praca domowa (do uzupełnienia).