Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ religii na postawy społeczne i gospodarkę
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
10) charakteryzuje zróżnicowanie religijne ludności świata i Polski oraz wpływ religii na życie społeczne i gospodarkę.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia wpływ poszczególnych religii na postawy społeczne i gospodarkę,
wyjaśnia, z czego wynikają poszczególne postawy społeczne związane z religią i jakimi zasadami religijnymi jest uwarunkowany wpływ religii na gospodarkę.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, World Café, burza mózgów
Forma zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
Zarys dziejów religii, J. Keller, W. Kotański, W. Tyloch, B. Kupis (red.), Iskry, Warszawa 1988.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów, jakie znają religie i czym się one charakteryzują, jakie znają cechy charakterystyczne danej religii, informacje notowane są na tablicy (nauczyciel sprawdza na tym etapie wiedzę uczniów dotyczącą nakazów i zakazów religijnych itp.).
Przedstawienie celów zajęć.
Faza realizacyjna
Burza mózgów lub dyskusja prowadzona metodą World Café dotycząca wpływu poszczególnych religii na postawy społeczne i gospodarkę. Uczniowie określają, z czego wynikają poszczególne postawy społeczne związane z religią i jakimi zasadami religijnymi jest uwarunkowany wpływ religii na gospodarkę. Nauczyciel czuwa nad pracą uczniów, w podsumowaniu porządkuje omawiane treści, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału.
Po burzy mózgów/dyskusji, przedstawieniu i wyjaśnieniu e‑materiału, nauczyciel w formie ustnej weryfikuje zrozumienie przez uczniów omawianych treści, zadając pytania sprawdzające. Weryfikowane są także zapisane wcześniej na tablicy informacje.
Uczniowie wysłuchują audiobooka.
Uczniowie indywidualnie wykonują jedno z poleceń do materiału multimedialnego (przydziela nauczyciel).
Uczniowie dobierają się w pary, tak aby każdy uczeń miał wykonane inne polecenie. W parach uczniowie prezentują swoje prace, ustalają prawdziwość przedstawionych odpowiedzi, w sytuacjach spornych wspólnie ustalają prawidłowe odpowiedzi.
Na forum klasy jedna para prezentuje jedno polecenie. Pozostali uczniowie oceniają odpowiedź, porównują ją ze swoją odpowiedzią, zgłaszają uwagi i wątpliwości. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Procedura powtarza się w przypadku drugiego zagadnienia.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale (sekcja „Sprawdź się”).
Podaj znane Ci z życia codziennego przykłady postaw społecznych, które są Twoim zdaniem uwarunkowane przez religię chrześcijańską. Uzasadnij wypowiedź.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia zagadnień związanych ze zróżnicowaniem religijnym ludności świata oraz wpływem religii na życie społeczne i gospodarkę (zakres podstawowy: VIII. 10). Kontekstowo może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej głównym kręgom kulturowym świata (zakres podstawowy: VIII. 11).