Sprawdź się
Podanym religiom przyporządkuj odpowiednie postawy społeczne i gospodarcze (występujące także w niektórych odłamach tych religii).
zakaz uboju bydła, brak hodowli trzody chlewnej, odrzucenie celibatu, skromność, poszanowanie pracy, koszerność, odrzucenie celibatu, skromność, brak hodowli trzody chlewnej, sumienność przedsiębiorców, odrzucenie rywalizacji w sporcie
judaizm | |
---|---|
hinduizm | |
protestantyzm | |
prawosławie | |
islam |
Na podstawie tekstu źródłowego oceń prawdziwość stwierdzeń w tabeli poniżej.
Co zaś się tyczy podejścia charakterystycznego dla współczesnego judaizmu w traktowaniu biznesu, to Meir Tamari z Centrum Etyki Biznesu w Jerozolimie zwraca uwagę na fakt, że judaizm jest w znacznym stopniu prawodawstwem połączonym z religią. Z tego też powodu, mimo iż używa się w środowiskach żydowskich nazwy etyka biznesu, to właściwsze byłoby mówienie o działaniach zabronionych i obligatoryjnych. Te dwa rodzaje działań określone są i zalecane przez owe dwa nurty boskiego prawodawstwa i duchowości, sprawiedliwości i prawości, charakterystyczne dla judaizmu. Gdy osoba staje przed boskim sądem, pierwszym pytaniem, jakie jest jej zadawane, jest: „Czy uczciwie prowadziłeś biznes” [Talmud, Shabbat, 33b]. Człowiekiem kierują bowiem dwie siły (yetser): dobre skłonności (yetser hatov) i złe skłonności (yetser harah). Ta druga skłania ludzi do działania, przybierając nierzadko postać dobra. Tradycja judaistyczna jest antyutopijna i uważa, że wszystkie struktury czy to polityczne, czy społeczne, czy wreszcie gospodarcze są płynne. Dlatego powinny być pod kontrolą (prawa), czyli skłonności dobrej. Skłonność ta manifestuje się również w okazywaniu pomocy potrzebującym (tsedaka), co wymaga zaangażowania (mitzvah).
Indeks dolny Źródło: W. Gasparski, Religie a biznes, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2008, vol. 11, nr 1, s. 23–30. Indeks dolny koniecŹródło: W. Gasparski, Religie a biznes, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym” 2008, vol. 11, nr 1, s. 23–30.R15ApHjh6Jav5 Łączenie par. . 1. W judaizmie sposób postępowania w gospodarce jest wynikiem zapisów religijnych, które w dużym stopniu są prawem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Nadrzędną zasadą prowadzenia biznesu jest sprawiedliwość.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Nadrzędną zasadą prowadzenia biznesu jest sprawiedliwość.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Stwierdzenie Prawda Fałsz W judaizmie sposób postępowania w gospodarce jest wynikiem zapisów religijnych, które w dużym stopniu są prawem. □ □ Nadrzędną zasadą prowadzenia biznesu jest sprawiedliwość. □ □ Działalność człowieka oceniana jest ze względu na yetser harah i yetser hatov. □ □ Tsedak w judaizmie oznacza obowiązek etyczny. Jest to czynienie tego, co słuszne i sprawiedliwe, jest to ważna część życia duchowego wyznawców judaizmu. □ □
Na podstawie poniższych informacji i własnej wiedzy odpowiedz na pytanie, której religii dotyczą przedstawione zasady etyki biznesu.
Legitymizacja działalności gospodarczej i zysku,
duchowe źródło i uświęcenie bogactwa,
wyróżniona pozycja ochrony świętości życia ludzkiego w podejmowaniu decyzji,
ochrona konsumentów przed krzywdą ze strony komercji,
unikanie przekupstwa i fałszerstw w handlu,
moralny obowiązek czynienia więcej niż tego wymaga prawo.
Na podstawie tekstu źródłowego i innych źródeł informacji oceń prawdziwość stwierdzeń zawartych w tabeli poniżej.
Bez względu na to, czy jesteśmy osobami religijnymi czy nie, religia ma ogromny wpływ na nasze życie. Kształtuje, przynajmniej częściowo, nasze systemy prawne, a więc i nasze konstytucje. Co za tym idzie, ma wpływ na wewnętrzną i zagraniczną politykę krajów, w których żyjemy. Nasuwa się więc logiczny wniosek, że religia ma również wpływ na to, jak jednostki i całe społeczeństwa postrzegają swoją rolę w kwestii ochrony środowiska. Zbytnim uproszczeniem byłoby stwierdzenie, że jedna religia jest bardziej przyjazna środowisku niż inna. Jednakże wiele osób uważa, że w każdym systemie wierzeń są pewne różnice, które pokazują, jakie jest nasze stanowisko względem Ziemi. Wygląda na to, że na przestrzeni wieków religie świata starały się odpowiedzieć na dwa pytania: czy ludzie, na równi z innymi istotami, są jednym z elementów większego organizmu, któremu służą i który powinni szanować oraz żywić? Czy może organizm ten istnieje po to, aby służyć i zapewniać pożywienie człowiekowi? W swojej przełomowej, choć jednocześnie kontrowersyjnej rozprawie z 1967 roku zatytułowanej Historyczne korzenie kryzysu ekologicznego, Lynn White napisał: sposób, w jaki ludzie odnoszą się do środowiska, zależy od tego, jak postrzegają swoją rolę względem świata, który ich otacza. Ludzka ekologia jest w znacznym stopniu zależna od poglądów na temat naszej natury i przeznaczenia – czyli od religii.
Indeks dolny Źródło: Ecoportal.com, Która religia jest bardziej „ekologiczna”?, 21.02.2008, ecoportal.com (dostęp 29.06.2021). Indeks dolny koniecŹródło: Ecoportal.com, Która religia jest bardziej „ekologiczna”?, 21.02.2008, ecoportal.com (dostęp 29.06.2021).
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
W chrześcijaństwie człowiek powstał na podobieństwo boga i tylko on posiada duszę, której nie posiadają inne istoty, stąd przyroda postawiona jest na niższej pozycji niż człowiek. | □ | □ |
W hinduizmie cenione jest każde stworzenie, który czyni innym dobro, dlatego naturalne jest, że wyznawcy hinduizmu za istotny cel uznają ochronę środowiska. | □ | □ |
Najmniej przyjaznym dla środowiska wyznaniem musi być hinduizm, stawiający na wykorzystanie zasobów środowiskowych w jak największym stopniu. | □ | □ |