Dla nauczyciela
Autor: GroMar.eu
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika rastrowa – filtry
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz, do czego służą filtry w programach do obróbki grafiki rastrowej.
Przeanalizujesz różnorodność operacji oferowanych przez filtry i przećwiczysz ich wykorzystywanie.
Scharakteryzujesz wybrane przez siebie filtry i możliwości ich zastosowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika rastrowa – filtry”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”, odpowiednio do programu z którego korzystają.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca w parach. Odnosząc się do treści zawartej w sekcji „Przeczytaj”, uczniowie w parach odtwarzają pokazane w materiale operacje na wyszukanych w sieci fotografiach. Rezultaty omawiane są na forum klasy.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią prezentacji, a następnie w adekwatny sposób próbują zretuszować własne portrety lub zdjęcia znalezione w sieci.
Praca w grupach. Uczniowie w czteroosobowych grupach wykonują polecenie 2 do multimedium. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Podsumowanie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑6 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie zgromadzonej wiedzy.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Grafika rastrowa – filtry”).
Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Adobe Photoshop CC 2018, GIMP 2.10 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Multimedium w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.