Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Nikt świadomie nie czyni zła
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przeanalizujesz główne założenia filozofii Sokratesa.
Zapoznasz się z krytyką stanowiska etycznego Sokratesa.
Wskażesz źródła czynów moralnie dobrych i złych.
Sprawdzisz swoją wiedzę o etyce Sokratesa.
Cele operacyjne. Uczeń:
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
rozpoznaje znaczenie filozofii jako istotnej części dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
burza mózgów;
quiz.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Burza mózgów. Uczniowie zapisują na kartkach po trzy skojarzenia ze słowem dobro. Nauczyciel zadaje pytanie nakierowujące, dopytuje o kryteria rozstrzygnięć, np. jakie czyny uznajemy za dobre. Uczniowie wspólnie formułują definicję dobra.
Faza realizacyjna:
Metoda akwarium. Nauczyciel prosi uczniów, by podzielili się na dwie grupy. Informuje, że będą uczestniczyć w dyskusji na temat: Dlaczego ludzie postępują źle? Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako dyskusja metodą akwarium.
Nauczyciel przedstawia zasady: pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku udzielić im podpowiedzi, zadając pytania). W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji.
Po zakończeniu debaty uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie nauczyciel prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej. Uczniowie podczas dyskusji powinni posłużyć się argumentami odwołującymi się do intelektualizmu etycznego Sokratesa oraz podawać przykłady wyborów życiowych (etycznych) współczesnej młodzieży.Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach przystępują do gry edukacyjnej (quiz). Grupy rywalizują ze sobą, rozwiązując test na czas. Następnie każda z grup układa dla drużyny przeciwnej po jednym dodatkowym pytaniu. Wybrany uczeń podsumowuje przebieg gry, ocenia pracę zespołów. Uczeń ten może zostać wybrany jeszcze przed rozpoczęciem gry i odgrywać rolę obserwatora.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
– Czy Sokrates popierał intelektualizm etyczny? Uzasadnij.
– Co to znaczy – według Sokratesa – być mądrym człowiekiem?
Praca domowa:
Uczniowie w domu realizują ćwiczenia nr 5–8 z e–materiału.
Materiały pomocnicze:
Legowicz J., Intelektualizm etyczny i moralność, „Myśl Socjaldemokratyczna” 1996, nr 1, s. 32‑42.
Pawłowski K., Kwestia źródeł świadomości moralnej według Platońskiego Sokratesa i sofistów greckich, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa im. Heleny Chodkowskiej w Warszawie” 2010, nr 2, s. 88‑98.
Pawłowski K., Tajemnica Sokratesa: kwestia statusu ontycznego wartości moralnych, „Studia Philosophiae Christianae” 2004, nr 1, s. 81‑102.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.