Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Danuta Jyż‑Kuroś

Przedmiot: chemia

Temat: Opakowania biodegradowalne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

10) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, z tworzyw sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety.

Zakres rozszerzony

XXI. Chemia wokół nas. Uczeń:

10) podaje przykłady opakowań (celulozowych, szklanych, metalowych, z tworzyw sztucznych) stosowanych w życiu codziennym; opisuje ich wady i zalety.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • analizuje wady i zalety opakowań biodegradowalnych;

  • rozpoznaje oznakowanie opakowań biodegradowalnych i kompostowalnych;

  • wyjaśnia znaczenie stosowania opakowań biodegradowalnych dla środowiska.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza SWOT.

Formy pracy:

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • arkusz do analizy SWOT jak we wzorze do kserowania dla każdej grupy:

RHaEoinon6abG

Plik PDF o rozmiarze 81.81 KB w języku polskim
  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi uczniów o wybranie losowych dziesięciu produktów w sklepie. Zapakowanych w opakowanie jednorazowe i sprawdzenie ile z nich jest wykonanych z tworzyw biodegradowalnych.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi wszystkich uczniów o podanie ile z dziesięciu przejrzanych w sklepie opakować było wykonanych z tworzyw biodegradowalnych. Uczniowie dobierają się w czteroosobowe zespoły. Nauczyciel rozdaje każdej, utworzonej grupie jeden arkusz do analizy SWOT.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel formułuje zadanie dla zespołu (treść może być na kartkach): planujecie otworzyć firmę zajmującą się sprzedażą opakowań biodegradowalnych. Zanalizujcie, czy znajdziecie chętnych na zakup Waszych produktów? Czy istnieje duża konkurencja na rynku? Czy w Polsce znajdziecie naukowców, z którymi możecie współpracować? Jakie muszą być ceny waszych produktów? Efektem pracy ma być podjęcie decyzji dotyczącej, czy Wasza firma ma szanse funkcjonować na polskim rynk.

  2. Uczniowie w czasie pracy w grupach korzystają z e‑materiału oraz informacji wyszukanych w Internecie. Ich zadaniem jest uzupełnienie arkusza i wyciągnięcie wniosków, dotyczących szansy utrzymania się na rynku firmy sprzedającej opakowania biodegradowalne. Nauczyciel powinien monitorować pracę poszczególnych zespołów. Zwraca uwagę na uwzględnienie wszystkich aspektów funkcjonowania firmy na rynku. Uwzględnienie potrzeb konsumentów i ich świadomości dotyczącej ochrony środowiska. Pomaga w prawidłowym zapisie w arkuszu do analizy SWOT. Przypomina o konieczności zanalizowania szans na nawiązanie współpracy z światem nauki. Czas pracy: 15 minut. Czas prezentacji: maks. trzy minuty. Grupa, która zakończy najwcześniej, pierwsza prezentuje swoją analizę. Zadaniem nauczyciela jest wykazanie wszystkich elementów nieuwzględnionych przez uczniów w analizie, a które mają znaczenie dla utrzymania się firmy na rynku. Nauczyciel zapisuje te elementy na tablicy przy numerze grupy. Najlepiej wykona zadanie zespół, który uwzględni wszystkie/najwięcej czynników. Jeśli jakaś grupa zakończy pracę przed czasem – pracuje z ćwiczeniami do medium.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel podaje adres strony, prezentującej innowacje ze świata nauki i biznesu: https://innowacje.newseria.pl/.

  2. Uczniowie porównują braki w analizach poszczególnych grup i określają czy mają one istotny wpływ na płynność finansową i szanse na przetrwanie firmy na rynku.

  3. Uczniowie wykonują zadania dołączone do tematu jako formę utrwalenia wiadomości i umiejętności z lekcji.

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie plakatu przedstawiającego osiągnięcia polskiej nauki w dziedzinie opakowań biodegradowalnych na podstawie medium bazowego..

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Medium może być wykorzystane:

  • jak w scenariuszu;

  • na lekcji biologii dotyczącej ochrony środowiska;

  • na festynie szkolnym promującym postawę życia, zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Materiały pomocnicze:

Dodatkowe informacje na temat witraży dla ucznia i nauczyciela:

  • F. Domka, Biodegradowalne odpady „plastików” w strategii zrównoważonego rozwoju środowiska przyrodniczego, „Magazyn Przemysłu Rybnego” 2004, nr 4(40), s. 14‑17.

  • F. Domka, Trendy rozwojowe w opakowalnictwie tworzyw. Materiały biodegradowalne, „Forum” 2004, nr 4/2.1, s. 1‑7.

  • http://www.opakowania.com.pl

  • http://www.plastech.pl/

  • http://www.rynektworzyw.com.pl

  • http://www.tworzywa.com.pl/

  • http://www.tworzywasztuczne.com.pl