Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wykres do ćwiczeń

RRxKKEMh7me0N1
Wykres kołowy. Udział poszczególnych sektorów gospodarki oraz gospodarstw domowych w łącznym wytwarzaniu odpadów w 2016 r. w Unii Europejskiej. Lista elementów: Budownictwo; Wartość: 36,4; Udział procentowy: 36,4%Górnictwo i przemysł wydobywczy; Wartość: 25,3; Udział procentowy: 25,3%Przemysł wytwórczy; Wartość: 10,3; Udział procentowy: 10,3%Usługi wodne i związane z odpadami; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%Gospodarstwa domowe; Wartość: 8,5; Udział procentowy: 8,5%Usługi; Wartość: 4,6; Udział procentowy: 4,6%Sektor energii; Wartość: 3,1; Udział procentowy: 3,1%Inne; Wartość: 1,8; Udział procentowy: 1,8%
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Analiza wykresu

1
Pokaż ćwiczenia:
R1de6fbbEmRCf1
Ćwiczenie 1
Na podstawie informacji przedstawionych na wykresie uzupełnij luki w tekście. Wykres przedstawia udział 1. 2016, 2. 7,7, 3. poszczególnych sektorów gospodarki oraz gospodarstw domowych, 4. przemysł wytwórczy, usługi wodne i związane z odpadami, 5. budownictwo w łącznym wytwarzaniu odpadów w 1. 2016, 2. 7,7, 3. poszczególnych sektorów gospodarki oraz gospodarstw domowych, 4. przemysł wytwórczy, usługi wodne i związane z odpadami, 5. budownictwo r. Usługi i sektor energii wyprodukował w 2016r. 1. 2016, 2. 7,7, 3. poszczególnych sektorów gospodarki oraz gospodarstw domowych, 4. przemysł wytwórczy, usługi wodne i związane z odpadami, 5. budownictwo% łącznej ilości śmieci wyprodukowanych w Unii Europejskiej. Najwięcej odpadów wytworzyło 1. 2016, 2. 7,7, 3. poszczególnych sektorów gospodarki oraz gospodarstw domowych, 4. przemysł wytwórczy, usługi wodne i związane z odpadami, 5. budownictwo. Porównywalną ilość odpadów uzyskał 1. 2016, 2. 7,7, 3. poszczególnych sektorów gospodarki oraz gospodarstw domowych, 4. przemysł wytwórczy, usługi wodne i związane z odpadami, 5. budownictwo.
RtDmcjIPdB5Mi1
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższy tekst wstawiając w odpowiednie miejsca brakujące symbole i wzory związków chemicznych. Polimery mogą być wrażliwe na fotodegradację. Jest to fotoutlenianie pod wpływem UV światła słonecznego w obecności tlenu. Efekt ten można uzyskać np. przez:
• dodatek substancji zawierających grupy karbonylowe. Substancje te pod wpływem tlenu tworzą nadtlenki. Rozpadają się one na wolne rodniki i reagują z matrycą polimerową.
• dodatek katalizatorów. Mogą być nimi sole nienasyconych kwasów tłuszczowych, w których skład wchodzą metale: 1. Co (kobalt), Fe (żelazo), Mg (magnez), Zn (cynk), Ce (cer), 2. FeO (tlenek żelaza(II)), Fe2O3 (tlenek żelaza(III), ZnO (tlenek cynku), TiO2 (tlenek tytanu(IV), 3. FeCl3 (chlorek żelaza(III)) CuCl2 (chlorek miedzi(II)) CoCl2(chlorek kobaltu(II).
• dodatek tlenków metali 1. Co (kobalt), Fe (żelazo), Mg (magnez), Zn (cynk), Ce (cer), 2. FeO (tlenek żelaza(II)), Fe2O3 (tlenek żelaza(III), ZnO (tlenek cynku), TiO2 (tlenek tytanu(IV), 3. FeCl3 (chlorek żelaza(III)) CuCl2 (chlorek miedzi(II)) CoCl2(chlorek kobaltu(II).
• dodatek nieorganicznych soli metali 1. Co (kobalt), Fe (żelazo), Mg (magnez), Zn (cynk), Ce (cer), 2. FeO (tlenek żelaza(II)), Fe2O3 (tlenek żelaza(III), ZnO (tlenek cynku), TiO2 (tlenek tytanu(IV), 3. FeCl3 (chlorek żelaza(III)) CuCl2 (chlorek miedzi(II)) CoCl2(chlorek kobaltu(II).
R1TtTYFdhojah1
Ćwiczenie 3
Biodegradacja jest procesem zachodzącym pod wpływem różnych czynników. Zaklasyfikuj podane czynniki do odpowiedniej grupy. abiotycznych (nieożywionych): Możliwe odpowiedzi: 1. grzyby, 2. promieniowanie UV, 3. ciepło, 4. glony, 5. bakterie, 6. woda biotycznych (ożywionych): Możliwe odpowiedzi: 1. grzyby, 2. promieniowanie UV, 3. ciepło, 4. glony, 5. bakterie, 6. woda
21
Ćwiczenie 4

Izomery jakiego związku zostały przedstawione na rysunku? Podaj, jaka ich cecha powoduje, że wytworzone z nich opakowania są całkowicie przyjazne środowisku.

Izomery jakiego związku zostały opisane zgodnie z rysunkiem? Podaj, jaka ich cecha powoduje, że wytworzone z nich opakowania są całkowicie przyjazne środowisku.

RcH8d5vvjMt0H
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
RC9iSDLpTLg2s
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Podaj nazwę polimeru przedstawionego w postaci wzoru:

Zapoznaj się z opisem wzoru. Podaj nazwę polimeru. 

R1d8Qc96TbW3B
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rwm5Kg4JVzVt5
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Czy związek przedstawiony wzorem:

RIlRTkxxUpc4M
Źródło: GroMar Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

może być wykorzystywany jako tworzywo biodegradowalne? Jeśli tak, to jakie warunki muszą zostać spełnione?

R1UWEebmf2Zyk
Odpowiedź: (Uzupełnij).
R1KcJT4Dz2S9G2
Ćwiczenie 7
Do danego pojęcia przyporządkuj odpowiednią definicję. Biodegradacja Możliwe odpowiedzi: 1. proces przyspieszonej biodegradacji w kontrolowanych warunkach. Charakteryzuje się wymuszonym napowietrzaniem i naturalnym wytwarzaniem ciepła dzięki aktywności biologicznej wewnątrz materiału. Powstały produkt kompost, zawiera cenne składniki odżywcze. Może być stosowany jako polepszacz gleby., 2. proces rozpadu materiału, prowadzony przez mikroorganizmy. Powstałe substancje występujące w przyrodzie. Są to np. CO2, woda i biomasa. Może występować w środowisku bogatym w tlen (biodegradacja tlenowa”) lub w środowisku ubogim w tlen (biodegradacja beztlenowa)., 3. efekt degradacji na skutek czynników abiotycznych powodujących jedynie fragmentację i/lub niewielki spadek masy cząsteczkowej. Rozdrobniony materiał może zanieczyszczać środowisko przez długi okres czasu. Dezintegracja Możliwe odpowiedzi: 1. proces przyspieszonej biodegradacji w kontrolowanych warunkach. Charakteryzuje się wymuszonym napowietrzaniem i naturalnym wytwarzaniem ciepła dzięki aktywności biologicznej wewnątrz materiału. Powstały produkt kompost, zawiera cenne składniki odżywcze. Może być stosowany jako polepszacz gleby., 2. proces rozpadu materiału, prowadzony przez mikroorganizmy. Powstałe substancje występujące w przyrodzie. Są to np. CO2, woda i biomasa. Może występować w środowisku bogatym w tlen (biodegradacja tlenowa”) lub w środowisku ubogim w tlen (biodegradacja beztlenowa)., 3. efekt degradacji na skutek czynników abiotycznych powodujących jedynie fragmentację i/lub niewielki spadek masy cząsteczkowej. Rozdrobniony materiał może zanieczyszczać środowisko przez długi okres czasu. Kompostowanie Możliwe odpowiedzi: 1. proces przyspieszonej biodegradacji w kontrolowanych warunkach. Charakteryzuje się wymuszonym napowietrzaniem i naturalnym wytwarzaniem ciepła dzięki aktywności biologicznej wewnątrz materiału. Powstały produkt kompost, zawiera cenne składniki odżywcze. Może być stosowany jako polepszacz gleby., 2. proces rozpadu materiału, prowadzony przez mikroorganizmy. Powstałe substancje występujące w przyrodzie. Są to np. CO2, woda i biomasa. Może występować w środowisku bogatym w tlen (biodegradacja tlenowa”) lub w środowisku ubogim w tlen (biodegradacja beztlenowa)., 3. efekt degradacji na skutek czynników abiotycznych powodujących jedynie fragmentację i/lub niewielki spadek masy cząsteczkowej. Rozdrobniony materiał może zanieczyszczać środowisko przez długi okres czasu.
31
Ćwiczenie 8

Czy uczeń może wyrzucić reklamówkę oznaczoną znakiem biodegradowalności lub kompostowalności do pojemnika na śmieci przeznaczonego na plastik? Odpowiedź uzasadnij jednym argumentem.

RlNAlXxATUHSq
Ilustracje przedstawiają oznaczenie produktów, które można wykorzystać w kompoście oraz które są biodegradowalne
Źródło: 1. By Tommaso.sansone91, Own work, CC 0 1.0, commons.wikimedia.org, 2. By Phil'en Corse, Own work, CC BY-SA 4.0 , commons.wikimedia.org.
RoW2P2YpKOKQX
Odpowiedź: (Uzupełnij).