Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Okrąg wpisany i opisany na trójkącie równobocznym
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony,
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie trójkąta opisanego na okręgu;
stosuje pojęcie trójkąta wpisanego w okrąg;
stosuje twierdzenie Eulera o odległości między środkami okręgów opisanego i wpisanego w trójkąt równoboczny;
przeprowadza dowody geometryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi o podanie definicji trójkąta równobocznego i warunków równoważnych (równość boków, kątów, dwóch boków i odpowiednia miara dowolnego z kątów, relacje między wysokościami i środkowymi). Formułuje problem stosunku między promieniami okręgów opisanego i wpisanego w dowolny trójkąt (w tym miejscu warto na chwilę uruchomić dołączoną symulację interaktywną i poprosić o wykonanie Polecenia 3.).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia punktów szczególnych trójkąta i po chwili prezentuje rysunek, na którym zaznaczone są wybrane punkty szczególne: ortocentrum, środek ciężkości oraz punkty przecięcia się symetralnych i dwusiecznych. Następnie formułuje problem wzajemnego położenie tych punktów w trójkącie równobocznym – uczniowie formułują odpowiedź.
Następnie nauczyciel prezentuje przygotowany wcześniej rysunek trójkąta równobocznego i prosi o podanie zależności między promieniami okręgów opisanego i wpisanego w trójkąt równoboczny i wysokościami trójkąta. Prosi o uzasadnienie podanej zależności. Następnie uczniowie rozwiązują w parach problemy opisane w zaproponowanych przykładach. Wybrany uczeń prezentuje rozwiązania na forum klasy.
Następnie nauczyciel prosi o uruchomienie dołączonej symulacji interaktywnej i wykonanie podanych tam poleceń. Nauczyciel przywołuje postać Eulera i formułuje twierdzenie o odległości między środkami okręgów opisanego i wpisanego i prosi uczniów o wyciągnięcie wniosków dotyczących trójkąta równobocznego.
Na koniec nauczyciel prezentuje zagadnienie Torricellego, jako przykład zastosowania okręgów opisanych na trójkącie równobocznym.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne, wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć. Zachęca uczniów do przeprowadzenia dowodu twierdzenia Eulera.
Materiały pomocnicze:
Okrąg wpisany w trójkątOkrąg wpisany w trójkąt
Okrąg opisany na trójkącieOkrąg opisany na trójkącie
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można zastosować w ramach powtórzenia przed sprawdzianem. Można wykorzystać jako uzupełnienie tematu o okręgach opisanych i wpisanych w trójkąt prostokątny.