Dla nauczyciela
Autor: Adam Jurkiewicz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Analiza podejścia rekurencyjnego i iteracyjnego w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zaimplementujesz funkcję obliczającą wartość potęgi
xIndeks górny nn
metodą iteracyjną.Zaimplementujesz funkcję obliczającą wartość potęgi
xIndeks górny nn
metodą rekurencyjną.Przeanalizujesz i porównasz oba rozwiązania.
Utrwalisz umiejętność posługiwania się biblioteką
matplotlib
.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Analiza podejścia rekurencyjnego i iteracyjnego w języku Python”. Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć oraz cele. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji „Film samouczek”. Uczniowie w parach rozwiązują Problem 1. Następnie porównują swoje rozwiązanie z przedstawionym w filmie. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Praca z tekstem. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie powtarzają i testują na swoich komputerach przedstawione w tej sekcji iteracyjne i rekurencyjne wersje rozwiązań problemów.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie implementują poznane techniki do rozwiązywania problemów informatycznych, poprzez wykonywanie indywidualnie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie odpowiadają na pytanie: Kiedy wybrać metodę rekurencyjną, a kiedy iteracyjną?
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film samouczek” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Analiza podejścia rekurencyjnego i iteracyjnego w języku Python”.