Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Fale stojące |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: X. Fale i optyka. Uczeń : |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna – dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty. |
Metody nauczania: | - pogadanka z pokazem, |
Formy zajęć: | - praca indywidualna. |
Środki dydaktyczne: | kilkumetrowy sznur, talerzyki, gumki‑recepturki |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Fale stojące w strunach” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przywiązuje do stabilnego przedmiotu, np. klamki od okna, sznur i wytwarza na nim falę stojącą o podstawowej częstotliwości. Następnie wytwarza na niej kolejne wyższe harmoniczne. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pyta uczniów, jakie widzą podobne cechy wytwarzanych fal. Naprowadza ich na znalezienie węzłów i strzałek fali oraz opisanie, czym się te punkty wyróżniają. Podobnie nauczyciel pyta o długości kolejnych powstałych fal. Następnie nauczyciel podsumowuje i porządkuje wnioski omawiając falę stojącą powstałą na sznurze. Uczniowie wykonują Doświadczenie 1. z części „Przeczytaj” i odpowiadają na zadane pytania: A co będzie, jeśli tę recepturkę w taki sam sposób umieścisz na talerzyku o większej średnicy? Czy uzyskany dźwięk będzie wyższy, czy niższy? | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 1, 3, 4 i 7 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania: 2, 5 i 6 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może posłużyć do wizualizacji zmiany częstotliwości drgania struny w zależności od wytworzonej na niej wyższej harmonicznej i długości tej struny. |