Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Poglądy Horacego na sztukę i pozycję artysty

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
8) tworzy plan kompozycyjny i dekompozycyjny tekstów o charakterze argumentacyjnym;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
5) Horacy – wybrane utwory;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) rozpoznaje i charakteryzuje główne style w architekturze i sztuce;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • bierze udział w dyskusji na temat wielkości sztuki;

  • dokonuje analizy i interpretacji wiersza Exegi monumentum aere perennius…;

  • wymienia główne cele sztuki;

  • omawia motywy autotematyczne;

  • dokonuje analizy i interpretacji Ody IV 8 Horacego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcjami „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Zastanawiają się również nad argumentacji do dyskusji: Jak zmierzyć wielkość sztuki?

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wspomina o tym, że w wielu opracowaniach podkreśla się, iż Horacego można uznać za największego poetę w dziejach ludzkości. Rozpoczyna tym samym dyskusję na temat tego, jak mierzyć wielkość sztuki i w jaki sposób oceniać wartość dzieł.

  2. Nauczyciel wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Chętny uczeń odczytuje (np. korzystając z telefonu komórkowego z dostępem do internetu) wyjaśnienie hasła exegi monumentum aere perennius:
    [łac., ‘wzniosłem pomnik trwalszy od spiżu’], zbudowałem pomnik trwalszy od spiżu, napisałem dzieło nieśmiertelne (na podstawie encyklopedii PWN).
    Następnie na głos odczytuje wiersz z sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie dzielą się na grupy. Korzystając z różnych źródeł internetowych oraz własnej wiedzy, opracowują następujące zagadnienia związane z wierszem (dobór zagadnień dla grup należy do nauczyciela):
    - rodzaj liryki,
    - gatunek utworu,
    - budowa wiersza,
    - osoba mówiąca w wierszu,
    - nastrój,
    - główny motyw,
    - przesłanie wiersza.

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Mapa myśli”. W parach wykonują zamieszczone tam polecenia.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3. Wybrany uczeń prezentuje odpowiedzi. Pozostałe zadania uczniowie wykonują w parach. Wybrane osoby prezentują pracę na forum, inni komentują, nauczyciel ocenia.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przytacza słowa z artykułu Roberta K. Zawadzkiego, Racjonalne i nieracjonalne zasady poezji u Horacego i Arystotelesa, Collectanea Philologica 9, 155‑167, 2006. Horacy wyraża głębokie przekonanie, że [...] talent umożliwia poecie podjęcie pracy artystycznej - połączenie wszystkich czynników twórczych w jedną organiczną całość poetycką. Zresztą cała twórczość liryczna Wenuzyjczyka [...], świadczy o tej wspaniałej równowadze pomiędzy entuzjazmem, szałem i natchnieniem a pracą [...]. Doceniając rolę czynnika irracjonalnego, Horacy jednak zawsze domaga się od swych wychowanków, by w procesie tworzenia pamiętali o tym podstawowym prawie poezji, jakim jest logika, sens, rozum i ciężka praca.
    W kontekście koncepcji manistycznych, według których poeci powinni komponować utwory od razu, w jednej chwili, Horacy żąda, aby jego uczniowie opracowywali swoje wiersze raczej przez długie dni i lata, niż gdyby miały być one niedoskonałe.

  2. Następnie zadaje pytania podsumowujące:
    - Jakie są główne cele sztuki?
    - Czym są motywy autotematyczne?
    - Czym jest topos exegi monumentum?

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Dokonaj analizy i interpretacji Ody IV 8 Horacego. W liczącym co najmniej 150 wyrazów tekście odwołaj się do Ody IV 3.

Materiały pomocnicze:

  • Robert K. Zawadzki, Racjonalne i nieracjonalne zasady poezji u Horacego i Arystotelesa, Collectanea Philologica 9, 155‑167, 2006.

  • https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1300425,Horacy‑trwalszy‑niz‑spiz

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.