Autor: Maurycy Gast

Przedmiot: Informatyka

Temat: Data i czas jako etykiety osi wykresów w arkuszu kalkulacyjnym

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
c) gromadzi dane pochodzące z różnych źródeł w tabeli arkusza kalkulacyjnego, korzysta z różnorodnych funkcji arkusza w zależności od rodzaju danych, filtruje dane według kilku kryteriów, dobiera odpowiednie wykresy do zaprezentowania danych, analizuje dane, korzystając z dodatkowych narzędzi, w tym z tabel i wykresów przestawnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz na wykresie przedziały czasowe.

  • Wyjaśnisz, jak porównywać czas wyrażony w godzinach i minutach.

  • Przedstawisz dane na wykresie w odpowiednim przedziale ograniczonym dwiema datami.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Data i czas jako etykiety osi wykresów w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.

  2. Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
    – Na co zwrócić uwagę budując wykres kolumnowy na podstawie zestawienia źródłowego?
    – Jak zmienić wyznaczone przez Excel rozpiętości przedziałów czasowych?
    Chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pobierają przykładowe dane z sekcji „Przeczytaj”. W zależności od dostępu do programu, wykonują czynności w Excelu lub LibreOffice Calc.

  2. Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie film „Porównanie czasów w godzinach i minutach” znajdujący się w sekcji „Samouczek”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim pobierają załącznik i wykonują poszczególne kroki opisane w tej części lekcji. Następnie dobierają się w kilkuosobowe zespoły i wykonują oba polecenia z sekcji.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem dotyczącym wykresu z określoną datą początkową i końcową. Następnie w parach wykonują poszczególne kroki opisane w sekcji „Samouczek”.

  4. Uczestnicy zajęć indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Chętna osoba prezentuje rozwiązanie.

  5. Uczniowie w parach lub kilkuosobowych grupach rozwiązują ćwiczenia 5‑6 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat przedziałów czasowych na wykresach w arkuszu kalkulacyjnym, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.