Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Data i czas jako etykiety osi wykresów w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz na wykresie przedziały czasowe.
Wyjaśnisz, jak porównywać czas wyrażony w godzinach i minutach.
Przedstawisz dane na wykresie w odpowiednim przedziale ograniczonym dwiema datami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Data i czas jako etykiety osi wykresów w arkuszu kalkulacyjnym”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel wyświetla na tablicy pytania zawarte w sekcji „Wprowadzenie”:
– Na co zwrócić uwagę budując wykres kolumnowy na podstawie zestawienia źródłowego?
– Jak zmienić wyznaczone przez Excel rozpiętości przedziałów czasowych?
Chętni uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pobierają przykładowe dane z sekcji „Przeczytaj”. W zależności od dostępu do programu, wykonują czynności w Excelu lub LibreOffice Calc.
Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie film „Porównanie czasów w godzinach i minutach” znajdujący się w sekcji „Samouczek”. Uczniowie po zapoznaniu się z nim pobierają załącznik i wykonują poszczególne kroki opisane w tej części lekcji. Następnie dobierają się w kilkuosobowe zespoły i wykonują oba polecenia z sekcji.
Uczniowie zapoznają się z filmem dotyczącym wykresu z określoną datą początkową i końcową. Następnie w parach wykonują poszczególne kroki opisane w sekcji „Samouczek”.
Uczestnicy zajęć indywidualnie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”. Chętna osoba prezentuje rozwiązanie.
Uczniowie w parach lub kilkuosobowych grupach rozwiązują ćwiczenia 5‑6 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat przedziałów czasowych na wykresach w arkuszu kalkulacyjnym, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 7‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Samouczek” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.