Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Modele rodziny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje modele rodzin występujące w społeczeństwach ludzkich;
rozpoznaje w poszczególnych modelach rodzin przyjmowane w naukach społecznych sposoby ich kategoryzacji;
rozróżnia, na podstawie danych empirycznych, alternatywne formy życia rodzinnego występujące we współczesnej Polsce i wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
prezentacja;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery;
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Na wcześniejszych zajęciach nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy.
2. Grupy w domach opracowują następujące tematy:
poliandria;
poligynia;
matriarchat;
patriarchat.
Prezentacja każdej grupy nie powinny trwać więcej niż 5 minut.
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
2. Uczniowie siadają według podziału na grupy z wcześniejszej lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Osoby, które akurat nie występują przed klasą, notują najważniejsze informacje.
2. Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, czy w Polsce możliwe byłoby wprowadzenie wielożeństwa oraz wielomęstwa. Rozważają wady i zalety tego typu rozwiązania.
3. Pary na forum klasy przedstawiają swoje wnioski.
4. Uczniowie zapoznają się z animacją i indywidualnie rozwiązują dołączone do niej ćwiczenie.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
2. Cała klasa omawia odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Przygotuj notatkę na temat tego, jak historycznie funkcjonowały patriarchat i matriarchat. Zastanów się, czy współcześnie można się z nimi spotkać.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, prawo.sejm.gov.pl.
CBOS, Postawy prokreacyjne Polaków, BS/4/2010, cbos.pl.
Projekt ustawy z dnia... 2018 roku o związku partnerskim, orka.sejm.gov.pl.
Bogusława Budrowska, Danuta Duch‑Krzysztofek, Anna Titkow, Nieodpłatna praca kobiet – mity, realia, perspektywy, Warszawa 2004.
Mikołaj Madziąg, Poliamoria – zasady i reguły związku poliamorycznego, kim są poliamoryści?, zdrowie.tvn.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być zaproszeniem do dyskusji na temat tego, jak zmienia się w Polsce stosunek do rodziny i małżeństwa.