Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Modele rodziny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

I. Człowiek i społeczeństwo.

Uczeń:

2) charakteryzuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – współczesne typy rodziny; wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje modele rodzin występujące w społeczeństwach ludzkich;

  • rozpoznaje w poszczególnych modelach rodzin przyjmowane w naukach społecznych sposoby ich kategoryzacji;

  • rozróżnia, na podstawie danych empirycznych, alternatywne formy życia rodzinnego występujące we współczesnej Polsce i wyjaśnia problemy związane z realizacją różnych funkcji rodziny w Rzeczypospolitej Polskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • prezentacja;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery;

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Na wcześniejszych zajęciach nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy.

2. Grupy w domach opracowują następujące tematy:

  1. poliandria;

  2. poligynia;

  3. matriarchat;

  4. patriarchat.

Prezentacja każdej grupy nie powinny trwać więcej niż 5 minut.

Faza wstępna:

1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

2. Uczniowie siadają według podziału na grupy z wcześniejszej lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Osoby, które akurat nie występują przed klasą, notują najważniejsze informacje.

2. Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, czy w Polsce możliwe byłoby wprowadzenie wielożeństwa oraz wielomęstwa. Rozważają wady i zalety tego typu rozwiązania.

3. Pary na forum klasy przedstawiają swoje wnioski.

4. Uczniowie zapoznają się z animacją i indywidualnie rozwiązują dołączone do niej ćwiczenie.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

2. Cała klasa omawia odpowiedzi.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Przygotuj notatkę na temat tego, jak historycznie funkcjonowały patriarchat i matriarchat. Zastanów się, czy współcześnie można się z nimi spotkać.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, prawo.sejm.gov.pl.

CBOS, Postawy prokreacyjne Polaków, BS/4/2010, cbos.pl.

Projekt ustawy z dnia... 2018 roku o związku partnerskim, orka.sejm.gov.pl.

Bogusława Budrowska, Danuta Duch‑Krzysztofek, Anna Titkow, Nieodpłatna praca kobiet – mity, realia, perspektywy, Warszawa 2004.

Mikołaj Madziąg, Poliamoria – zasady i reguły związku poliamorycznego, kim są poliamoryści?, zdrowie.tvn.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może być zaproszeniem do dyskusji na temat tego, jak zmienia się w Polsce stosunek do rodziny i małżeństwa.