Dla nauczyciela
Autor: Jacek Człapiński
Przedmiot: Matematyka
Temat: Cechy przystawania trójkątów prostokątnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków;
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje pojęcie figur przystających;
wykorzystuje pojęcie trójkątów przystających;
stosuje cechy przystawania trójkątów;
wykorzystuje cechy przystawania trójkątów prostokątnych;
przeprowadza dowody geometryczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
stoliki zadaniowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia wielokątów foremnych i wielokątów gwiaździstych. Prosi o rozstrzygnięcie problemu istnienia sześciokąta gwiaździstego oraz proponuje rozszerzenie klasycznej definicji wielokątów gwiaździstych na figury będące sumą mnogościową wielokątów złożonych z jednakowych przekątnych danego wielokąta, a następnie proponuje dokonać podziału tak otrzymanej figury na przystające trójkąty prostokątne.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie pojęcia przystawania trójkątów i cech przystawania trójkątów.
Następnie nauczyciel formułuje pierwszą cechę przystawania trójkątów prostokątnych i prosi uczniów, by w parach zastanowili się nad dowodem tego twierdzenia, przy wykorzystaniu cech przystawania trójkątów (dowolnych). Wybrany uczeń przeprowadza dowód przy tablicy.
Następnie nauczyciel prosi o podanie innych warunków równoważnych przystawaniu trójkątów prostokątnych. Uczniowie formułują odpowiednie warunki – nauczyciel doprecyzowuje stwierdzenia uczniów, które są zapisywane w notatnikach, jako kolejne trzy cechy przystawania trójkątów prostokątnych. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy, z których każda ma przeprowadzić dowód jednej z podanych cech przystawania. Wybrany reprezentant grupy prezentuje dowód.
Nauczyciel formułuje problem opisany w Przykładzie 1 i prosi o jego rozwiązanie. Uczniowie pracują w parach. Wybrany uczeń omawia rozwiązanie.
Nauczyciel formułuje zagadnienie zależności między polem a przystawaniem trójkątów. Na przygotowanym wcześniej rysunku omawia zagadnienie równości pól trójkątów o takiej samej podstawie, które nie są przystające i prosi uczniów o rozstrzygnięcie analogicznego zagadnienia dla trójkątów prostokątnych. Prosi o uzasadnienie odpowiedniej hipotezy w przypadku równości pól i równości przyprostokątnych. Następnie prezentuje problem opisany w Przykładzie 2. Uczniowie rozwiązują postawiony problem samodzielnie. Następnie wybrany uczeń prezentuje rozwiązanie.
Na koniec nauczyciel prosi o uruchomienie Apletu i wykonanie dołączonych poleceń.
Uczniowie pracują metodą stolików zadaniowych (na każdym stoliku po dwa ćwiczenia interaktywne spośród: 2, 3, 5, 6, i 8) , wykorzystując umiejętności z różnych działów matematyki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne: 1 i 4, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można zastosować w ramach realizacji tematu o własnościach dwusiecznej.