Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Rozwój gospodarczy i technologiczny świata w drugiej połowie XX wieku

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń:
1) charakteryzuje i wyjaśnia znaczenie najważniejszych przemian naukowo‑technicznych na świecie po II wojnie światowej;
4) opisuje rozwój nowych środków komunikacji społecznej i ocenia ich znaczenie.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
LIII. Przemiany cywilizacyjne na świecie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) charakteryzuje rolę kultury masowej i sportu we współczesnym świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia rozwój gospodarczy i technologiczny w drugiej połowie XX w.

  • charakteryzuje wpływ nauki i technologii na życie człowieka.

  • wyjaśnia, czym jest rewolucja informatyczna.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rozwój gospodarczy i technologiczny świata w drugiej połowie XX wieku”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

  2. Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia planowany przebieg lekcji.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Wspólnie z nimi ustala w ten sposób kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.

  2. Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 1: „Czy podane wskaźniki produkcji samochodów w drugiej połowie XX w. odzwierciedlają różnice w poziomie rozwoju ekonomicznego i technologicznego w różnych częściach świata? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do wybranych przykładów”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3: „Wskaż kraje, w których nastąpił największy oraz najmniejszy wzrost produkcji samochodów w latach 1950–1995. Czym to mogło być spowodowane?”.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w 4‑osobowe grupy i wykonują po dwa zestawy ćwiczeń (1 i 3, 2 i 4, 3 i 6) wskazane przez nauczyciela. Konsultują swoje rozwiązania z inną grupą uczniów, której przypadł ten sam zestaw zadań, i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Po ustalonym czasie nastepuje wspólne omówienie propozycji uczniów. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Rozwój gospodarczy i technologiczny świata w drugiej połowie XX wieku”.

  2. Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć, dokonuje oceny pracy grup uczniowskich.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia nr 7, 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

J. le CarreWierny ogrodnik, 2001.

N. Miller, Na podbój księżyca, tłum. E. i L. Adamscy, Warszawa 1978.

Najnowsza historia świata, t. 1, 1945–1963, pod red. A. Patka, J. Rydla, J.J. Węca, Kraków 2000.

J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z symulacją, aby przygotować się do późniejszej pracy.