Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Rozwój gospodarczy i technologiczny świata w drugiej połowie XX wieku
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia rozwój gospodarczy i technologiczny w drugiej połowie XX w.
charakteryzuje wpływ nauki i technologii na życie człowieka.
wyjaśnia, czym jest rewolucja informatyczna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rozwój gospodarczy i technologiczny świata w drugiej połowie XX wieku”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat oraz cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia planowany przebieg lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji? Wspólnie z nimi ustala w ten sposób kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie pracują w parach. Analizują treść polecenia 1: „Czy podane wskaźniki produkcji samochodów w drugiej połowie XX w. odzwierciedlają różnice w poziomie rozwoju ekonomicznego i technologicznego w różnych częściach świata? Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do wybranych przykładów”, dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane pary omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy. W podobny sposób uczniowie wykonują polecenie nr 3: „Wskaż kraje, w których nastąpił największy oraz najmniejszy wzrost produkcji samochodów w latach 1950–1995. Czym to mogło być spowodowane?”.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w 4‑osobowe grupy i wykonują po dwa zestawy ćwiczeń (1 i 3, 2 i 4, 3 i 6) wskazane przez nauczyciela. Konsultują swoje rozwiązania z inną grupą uczniów, której przypadł ten sam zestaw zadań, i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Po ustalonym czasie nastepuje wspólne omówienie propozycji uczniów. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Rozwój gospodarczy i technologiczny świata w drugiej połowie XX wieku”.
Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg zajęć, dokonuje oceny pracy grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7, 8 i 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
J. le Carre, Wierny ogrodnik, 2001.
N. Miller, Na podbój księżyca, tłum. E. i L. Adamscy, Warszawa 1978.
Najnowsza historia świata, t. 1, 1945–1963, pod red. A. Patka, J. Rydla, J.J. Węca, Kraków 2000.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z symulacją, aby przygotować się do późniejszej pracy.