Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Bartłomiej Klus

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Przykłady zastosowań zasad dynamiki

Grupa docelowa:

II etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika.
Uczeń:
6) stosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe.
Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.

II. Mechanika. Uczeń:
13) stosuje zasady dynamiki do opisu zachowania się ciał.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wymienia przykłady zastosowań zasad dynamiki Newtona w życiu codziennym.

  2. analizuje i interpretuje układy sił działających na ciało.

  3. identyfikuje sytuacje, w których spełnione są poszczególne zasady dynamiki Newtona.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

- burza mózgów,
- pokaz multimedialny,
- analiza pomysłów.

Formy zajęć:

- praca w grupach,
- praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

- grafika interaktywna prezentująca zasady dynamiki na przykładzie swobodnie opadającej kulki w glicerynie,
- zestaw zadań.

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: Przykłady zastosowań zasad dynamiki

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

- Uczniowie przypominają sobie sens wszystkich trzech zasad dynamiki Newtona.
- Uczniowie w formie burzy mózgów dyskutują na temat przykładów zjawisk lub czynności codziennych, oraz zasad dynamiki, które są w nich spełnione.
- Uczniowie w grupie zapoznają się z grafiką interaktywną i analizują zaprezentowaną sytuację.

Faza realizacyjna:

- Uczniowie samodzielnie zapoznają się z tekstem „Warto przeczytać” e‑materiału. Analizują poszczególne przypadki zaprezentowanego przykładu.
- Uczniowie ponownie proponują przykłady innych czynności i analizują je pod względem zasad dynamiki, jakie spełnione są przez siły w przytoczonych przykładach.
- Uczniowie ćwiczą na podstawie otrzymanego zestawu zadań. Uczniowie w trakcie lekcji rozwiązują zadania 1‑6 z zestawu ćwiczeń.

Faza podsumowująca:

Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają, które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału oraz ponownie analizują grafikę interaktywną.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium bazowe może zostać wykorzystane przez uczniów przed lekcją.
Zadania z zestawu ćwiczeń mogą zostać rozwiązane w trakcie lekcji oraz stanowić pracę domową.