Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Budowałam barykadę – powstanie warszawskie oczami sanitariuszki w poezji Anny Świrszczyńskiej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
8) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego: aliterację, paronomazję, kontaminację, metonimię, synekdochę, synestezję, odmiany inwersji, gradację; określa ich funkcje;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • prezentuje samodzielnie przygotowaną prezentację multimedialną;

  • bierze udział w dyskusji na temat poświęcenia;

  • określa na podstawie wierszy sposób widzenia powstania warszawskiego przez sanitariuszkę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • prezentacja multimedialna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie. Udostępnia uczniom e‑materiał Budowałam barykadę – powstanie warszawskie oczami sanitariuszki w poezji Anny Świrszczyńskiej. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” oraz z multimedium „Audiobook”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat powstania warszawskiego. Prezentacja powinna zawierać: ramy czasowe wydarzenia, przyczyny i skutki, dane liczbowe (np. liczba ofiar, dane dotyczące uzbrojenia itp.), zdjęcia - kadry nawiązujące do tematu.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat poświęcenia. Prosi, by uczniowie podali zawody, które wpisują się w zakres słowa „poświęcenie”. Następnie uczniowie podają przykłady konkretnych osób, których poświęcenie miało pozytywne rezultaty dla społeczeństwa.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi chętne osoby o zaprezentowanie prac wykonanych przed lekcją. Po przedstawieniu prezentacji multimedialnych wskazany uczeń czyta fragment „Powstanie warszawskie” z sekcji „Przeczytaj” jako podsumowanie tej części rozważań.

  2. Wybrana osoba omawia krótko informacje zamieszczone w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”, aby przybliżyć kontekst lekcji.

  3. Nauczyciel prezentuje uczniom utwór zespołu Lao CheGodzina „W”. Uczniowie udzielają ustnej odpowiedzi dotyczącej tego, jakich informacji o powstaniu dostarczają słowa piosenki.

  4. Uczniowie przechodzą do multimedium bazowego. Jeśli jest taka potrzeba, jeszcze raz słuchają nagrań utworów Anny Świrszczyńskiej. Następnie wykonują dwa polecenia z sekcji „Audiobook”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań.

  5. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Zespół I zajmuje się ćwiczeniami od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa II wykonuje zadania 5 i 6, a grupa III od 7 do 9. Przedstawiciele drużyn prezentują wyniki swojej pracy po upływie określonego czasu.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania: Jak Anna Świrszczyńska przedstawiła w swoich utworach powstanie warszawskie?, Jak oceniasz pracę powstańczej sanitariuszki?, W jaki sposób tomik Budowałam barykadę wpłynął na twoje postrzeganie powstania warszawskiego? Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Na podstawie wierszy Dziewczyny z noszami, Szli kanałami, Czternastoletnia sanitariuszka myśli zasypiając Anny Świrszczyńskiej oraz innych znanych ci tekstów literackich napisz, jak była postrzegana powstańcza sanitariuszka.

Materiały pomocnicze:

  • Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.

  • Renata Stawowy, „Gdzie jestem ja sama”: o poezji Anny Świrszczyńskiej, Kraków 2004.

  • strona Muzeum Powstania Warszawskiego https://www.1944.pl.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.