Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Budowałam barykadę – powstanie warszawskie oczami sanitariuszki w poezji Anny Świrszczyńskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
prezentuje samodzielnie przygotowaną prezentację multimedialną;
bierze udział w dyskusji na temat poświęcenia;
określa na podstawie wierszy sposób widzenia powstania warszawskiego przez sanitariuszkę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie. Udostępnia uczniom e‑materiał Budowałam barykadę – powstanie warszawskie oczami sanitariuszki w poezji Anny Świrszczyńskiej. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” oraz z multimedium „Audiobook”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat powstania warszawskiego. Prezentacja powinna zawierać: ramy czasowe wydarzenia, przyczyny i skutki, dane liczbowe (np. liczba ofiar, dane dotyczące uzbrojenia itp.), zdjęcia - kadry nawiązujące do tematu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat poświęcenia. Prosi, by uczniowie podali zawody, które wpisują się w zakres słowa „poświęcenie”. Następnie uczniowie podają przykłady konkretnych osób, których poświęcenie miało pozytywne rezultaty dla społeczeństwa.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi chętne osoby o zaprezentowanie prac wykonanych przed lekcją. Po przedstawieniu prezentacji multimedialnych wskazany uczeń czyta fragment „Powstanie warszawskie” z sekcji „Przeczytaj” jako podsumowanie tej części rozważań.
Wybrana osoba omawia krótko informacje zamieszczone w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”, aby przybliżyć kontekst lekcji.
Nauczyciel prezentuje uczniom utwór zespołu Lao CheGodzina „W”. Uczniowie udzielają ustnej odpowiedzi dotyczącej tego, jakich informacji o powstaniu dostarczają słowa piosenki.
Uczniowie przechodzą do multimedium bazowego. Jeśli jest taka potrzeba, jeszcze raz słuchają nagrań utworów Anny Świrszczyńskiej. Następnie wykonują dwa polecenia z sekcji „Audiobook”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadań.
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Zespół I zajmuje się ćwiczeniami od 1 do 4 z sekcji „Sprawdź się”. Grupa II wykonuje zadania 5 i 6, a grupa III od 7 do 9. Przedstawiciele drużyn prezentują wyniki swojej pracy po upływie określonego czasu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania: Jak Anna Świrszczyńska przedstawiła w swoich utworach powstanie warszawskie?, Jak oceniasz pracę powstańczej sanitariuszki?, W jaki sposób tomik Budowałam barykadę wpłynął na twoje postrzeganie powstania warszawskiego? Uczniowie udzielają ustnych odpowiedzi.
Praca domowa:
Na podstawie wierszy Dziewczyny z noszami, Szli kanałami, Czternastoletnia sanitariuszka myśli zasypiając Anny Świrszczyńskiej oraz innych znanych ci tekstów literackich napisz, jak była postrzegana powstańcza sanitariuszka.
Materiały pomocnicze:
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Renata Stawowy, „Gdzie jestem ja sama”: o poezji Anny Świrszczyńskiej, Kraków 2004.
strona Muzeum Powstania Warszawskiego https://www.1944.pl.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.