Sprawdź się
Znajdź w wierszu Czternastoletnia sanitariuszka myśli zasypiając fragment, w którym została zawarta ostatnia myśl sanitariuszki. W dwóch zdaniach opisz tragedię bohaterki wiersza.
Przyporządkuj argumenty do dwóch tez interpretacyjnych.
Podmiot liryczny widzi ogrom wojennego cierpienia., Podmiot liryczny martwi się o uczucia tych, których ocali., Podmiot liryczny żałuje wroga., Podmiot liryczny wierzy, że umierając za wszystkich ludzi, ocali ich od cierpienia.
Wiersz Czternastoletnia sanitariuszka myśli zasypiając to wypowiedź małej dziewczynki. | |
---|---|
Wiersz Czternastoletnia sanitariuszka myśli zasypiając to wypowiedź dojrzałej kobiety. |
Z wiersza Anny Świrszczyńskiej Dziewczyny z noszami wynotuj cytaty obrazujące drogę sanitariuszek i ich działania.
Wyjaśnij znaczenie synekdoch w wierszu Dziewczyny z noszami Anny Świrszczyńskiej.
Oceń prawdziwość zdań dotyczących wiersza Szli kanałami. Zaznacz w tabeli Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.
Prawda | Fałsz | |
Częste używanie czasowników buduje sprawozdawczy styl wypowiedzi. | □ | □ |
Czasowniki użyte w wierszu implikują podróż kanałami. | □ | □ |
Czasowniki są jedynym sposobem budowania rytmu w wierszu. | □ | □ |
Czasowniki użyte w wierszu budują dynamikę wypowiedzi lirycznej. | □ | □ |
Na podstawie wierszy Dziewczyna z noszami, Szli kanałami, Czternastoletnia sanitariuszka myśli zasypiając Anny Świrszczyńskiej oraz innych znanych ci tekstów literackich napisz, jak była postrzegana powstańcza sanitariuszka.