Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Litery trwalsze niż kute w kamieniu
– przesłania wiersza Lektury Czesława Miłosza w kontekście tekstów ewangelicznych
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśni, czy refleksje poety w obszarze życia duchowego znalazły odzwierciedlenie w jego twórczości;
określi, jak doświadczenia osobiste poety i jego ocena świata lat 70. XX w. wpływają na przesłanie utworów noblisty;
odpowie na pytania związane z treścią utworu Lektury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie w domu, z czym kojarzy się im słowo lektura (mogą sprawdzić różne znaczenia w słowniku).
Faza wprowadzająca:
Uczniowie zapoznają się z wierszem Lektury Czesława Miłosza zamieszczonym w e‑materiale. Następnie chętna osoba czyta głośno początek wiersza.
Zapytałeś mnie, jaka korzyść z Ewangelii czytanej po grecku. / Odpowiem, że przystoi, abyśmy prowadzili / Palcem wzdłuż liter trwalszych niż kute w kamieniu…
. Nauczyciel zadaje pytanie, co sugerują te słowa (fundamentem obecnego świata jest Biblia, która została napisana literami trwalszymi niż wykute w kamieniu).Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Po zapoznaniu się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj” nauczyciel wraz z uczniami przechodzą do analizy wiersza Czesława Miłosza. Uczniowie, odnosząc się do pracy w domu, wyjaśniają, co oznacza słowo lektura i jak można rozumieć ten wyraz w kontekście utworu.
Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Kim mogą być opętani ludzie, nazwani biesowatymi?
- Jakie niebezpieczeństwa mogą płynąć z nierozważnego wyznawania jakichkolwiek ideologii?
- Co oznaczają słowa kończące utwór?Uczniowie przechodzą do sekcji „Film edukacyjny”. Wspólnie z nauczycielem oglądają nagranie tam zamieszczone. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Faza podsumowująca:
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Później wybrane przez nauczyciela osoby odczytują swoje realizacje zadania. Nauczyciel komentuje wypowiedzi uczniów.
Praca domowa:
Na czym polega metafizyczny charakter wiersza Lektury Czesława Miłosza? W odpowiedzi wykorzystaj cytat z artykułu Jana Błońskiego Duch religijny i miłość rzeczy zamieszczony w zakładce „Przeczytaj”.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/artykul/czeslaw-milosz-sylwetka-tworcza-poezja
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1981-t-n4_5_(58_59)/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1981-t-n4_5_(58_59)-s1-3/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1981-t-n4_5_(58_59)-s1-3.pdf
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.