1
Pokaż ćwiczenia:
RlYJkHY1hRxjq1
Ćwiczenie 1
Zająć się lekturą. [kolor czerwony] Zatopić się w lekturze. [kolor czerwony] Dobierać sobie lekturę. [kolor niebieski] Przekazać wykaz lektur na bieżący rok szkolny. [kolor zielony] Udostępnić innym katalog lektur z własnej biblioteki. [kolor zielony] Poznać najwybitniejsze dzieła literackie. [kolor niebieski]
1
Ćwiczenie 1
Re4te24RxDcGt
1. Zająć się lekturą. 2. Zatopić się w lekturze. 3. Dobierać sobie lekturę. 4. Przekazać wykaz lektur na bieżący rok szkolny. 5. Udostępnić innym katalog lektur z własnej biblioteki. 6. Poznać najwybitniejsze lektury. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Rozstrzygnij, w jakim znaczeniu funkcjonuje wyraz lektury w wierszu Czesława Miłosza. Sformułuj tezę i uzasadnij ją na podstawie utworu.

R7NZ2WfzN9AoH
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Jak na pytanie otwierające wiersz: jaka korzyść z Ewangelii czytanej po grecku odpowiada podmiot liryczny? Zapisz w punktach wskazywane argumenty.

RZ6qRzUFo0ouQ1
(Uzupełnij).
RQMDx8T5gK0ui1
Ćwiczenie 4
W wiersz Czesława Miłosza wpisana jest refleksja o czasie. W jaki sposób poeta interpretuje to pojęcie? Zaznacz odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. To, co już się wydarzyło, niczym się nie różni od współczesności., 2. Nie wszystko, co złe, na dobre wychodzi., 3. Ważne jest to, czego nie znamy., 4. To, co było, już nie wróci.

Tekst źródłowy do ćwiczenia nr 5

Ewangelia św. Marka

1. Dotarli na drugi brzeg jeziora, do kraju Gerazeńczyków. 2. Gdy tylko wysiadł z łodzi, zaraz zastąpił Mu drogę człowiek z grobowca, będący w mocy nieczystego ducha. 3. Miał on swoje siedlisko w grobowcu. Nikt nie mógł go związać nawet łańcuchem. 4. Bywał on wielokrotnie zakuwany w dyby i łańcuchy, lecz łańcuchy były przez niego rozrywane, a dyby łamane. Nikt nie mógł dać mu rady. 5. Nocami i dniami wrzeszczał i ranił się kamieniami wśród grobów i gór. Kiedy z daleka zobaczył Jezusa, przybiegł i padł przed Nim w pokłonie. 7. Z wielkim wrzaskiem wołał: „Co się tu do mnie wtrącasz, Jezusie, Synu Boga Najwyższego!? Zaprzysięgam Cię na Boga, nie dręcz mnie!” 8. Rozkazywał mu bowiem: „Wyjdź, duchu nieczysty, z tego człowieka”. 9. Zapytał go też: „Jak ci na imię?” Odpowiedział Mu: „Moje imię Legion, bo wielu nas”. 10. I prosił Go bardzo o to, aby ich nie odsyłał poza tę krainę. 11. A pasło się tam na stoku góry wielkie stado świń. 12. Poprosiły Go zatem mówiąc: „Poślij nas w te świnie, abyśmy w nie weszli”. 13. Pozwolił im. Wyszły więc duchy nieczyste i wstąpiły w świnie. Wtedy stado – około dwóch tysięcy – rzuciło się ze stromego urwiska do jeziora i w tym jeziorze utonęło. 14. Jego pasterze uciekli i zanieśli wiadomość do miasta i do wsi. Przybyli zobaczyć, co się stało. 15. Przyszli do Jezusa i zobaczyli, że ów opętany siedzi odziany i przy zdrowych zmysłach, ten właśnie, który miał w sobie „Legion”. Strach ich ogarnął. 16. Świadkowie opowiedzieli im, co się stało z opętanym, a także o świniach. 17. Zaczęli wtedy Go prosić, aby odszedł z ich kraju. 18. Kiedy wsiadał do łodzi, prosił Go ten wcześniej opętany, żeby mógł zostać przy Nim. 19. Nie pozwolił mu, lecz mu powiedział: „Idź do swojego domu, do swoich. Opowiedz im, co Pan dla ciebie uczynił i jak okazał ci litość”. 20. Odszedł i zaczął rozgłaszać w Dekapolu, co Jezus dla niego uczynił. Wszyscy się dziwili.

biblia Źródło: Ewangelia św. Marka, [w:] Biblia Tysiąclecia.
RzQl8sUDEsHEK21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z biblijną historią o uzdrowieniu opętanego przez złe duchy i oceń prawdziwość poniższych zdań. Opowieść o opętanym przez duchy nieczyste ukazuje cuda, które czynił Chrystus. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jezus poprosił złe duchy, żeby opuściły opętanego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W ewangelijnej historii o opętanym została opisana praktyka kamieniowania jako przejaw rytuału pogańskiego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wypędzenie złych duchów obrazuje triumf Jezusa nad wszelkim złem. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 6

W jakich sytuacjach realizowane jest dziś „prawdziwe dostojeństwo mowy”? Sformułuj odpowiedź, odnosząc się do wiersza Czesława Miłosza Lektury. Podaj przykłady współczesnego korzystania z „dostojeństwa mowy”.

RZ6qRzUFo0ouQ1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jakie, twoim zdaniem, przesłanie niosą ostatnie wersy utworu Miłosza:

I tak na każdej stronie wytrwały czytelnik
Dwadzieścia wieków widzi jako dni dwadzieścia
Kres mającego raz kiedyś eonu.

RZ6qRzUFo0ouQ1
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zbierz argumenty, które posłużą ci w dyskusji na temat: Czy warto czytać Biblię? Siła i znaczenie słowa biblijnego dziś. Sięgnij do wiersza Miłosza. Zanotuj także własne przemyślenia.

RZ6qRzUFo0ouQ1
(Uzupełnij).
Praca domowa

Na czym polega metafizyczny charakter wiersza Lektury Czesława Miłosza? W odpowiedzi wykorzystaj cytat z artykułu Jana Błońskiego Duch religijny i miłość rzeczy zamieszczony w zakładce „Przeczytaj”.

RZ6qRzUFo0ouQ1
(Uzupełnij).