Sprawdź się
Rozstrzygnij, w jakim znaczeniu funkcjonuje wyraz lektury w wierszu Czesława Miłosza. Sformułuj tezę i uzasadnij ją na podstawie utworu.
Jak na pytanie otwierające wiersz: jaka korzyść z Ewangelii czytanej po grecku
odpowiada podmiot liryczny? Zapisz w punktach wskazywane argumenty.
Tekst źródłowy do ćwiczenia nr 5
Ewangelia św. Marka1. Dotarli na drugi brzeg jeziora, do kraju Gerazeńczyków. 2. Gdy tylko wysiadł z łodzi, zaraz zastąpił Mu drogę człowiek z grobowca, będący w mocy nieczystego ducha. 3. Miał on swoje siedlisko w grobowcu. Nikt nie mógł go związać nawet łańcuchem. 4. Bywał on wielokrotnie zakuwany w dyby i łańcuchy, lecz łańcuchy były przez niego rozrywane, a dyby łamane. Nikt nie mógł dać mu rady. 5. Nocami i dniami wrzeszczał i ranił się kamieniami wśród grobów i gór. Kiedy z daleka zobaczył Jezusa, przybiegł i padł przed Nim w pokłonie. 7. Z wielkim wrzaskiem wołał: „Co się tu do mnie wtrącasz, Jezusie, Synu Boga Najwyższego!? Zaprzysięgam Cię na Boga, nie dręcz mnie!” 8. Rozkazywał mu bowiem: „Wyjdź, duchu nieczysty, z tego człowieka”. 9. Zapytał go też: „Jak ci na imię?” Odpowiedział Mu: „Moje imię Legion, bo wielu nas”. 10. I prosił Go bardzo o to, aby ich nie odsyłał poza tę krainę. 11. A pasło się tam na stoku góry wielkie stado świń. 12. Poprosiły Go zatem mówiąc: „Poślij nas w te świnie, abyśmy w nie weszli”. 13. Pozwolił im. Wyszły więc duchy nieczyste i wstąpiły w świnie. Wtedy stado – około dwóch tysięcy – rzuciło się ze stromego urwiska do jeziora i w tym jeziorze utonęło. 14. Jego pasterze uciekli i zanieśli wiadomość do miasta i do wsi. Przybyli zobaczyć, co się stało. 15. Przyszli do Jezusa i zobaczyli, że ów opętany siedzi odziany i przy zdrowych zmysłach, ten właśnie, który miał w sobie „Legion”. Strach ich ogarnął. 16. Świadkowie opowiedzieli im, co się stało z opętanym, a także o świniach. 17. Zaczęli wtedy Go prosić, aby odszedł z ich kraju. 18. Kiedy wsiadał do łodzi, prosił Go ten wcześniej opętany, żeby mógł zostać przy Nim. 19. Nie pozwolił mu, lecz mu powiedział: „Idź do swojego domu, do swoich. Opowiedz im, co Pan dla ciebie uczynił i jak okazał ci litość”. 20. Odszedł i zaczął rozgłaszać w Dekapolu, co Jezus dla niego uczynił. Wszyscy się dziwili.
Przeczytaj biblijną historię o uzdrowieniu opętanego przez złe duchy i oceń prawdziwość poniższych zdań.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Opowieść o opętanym przez duchy nieczyste ukazuje cuda, które czynił Chrystus. | □ | □ |
Jezus poprosił złe duchy, żeby opuściły opętanego. | □ | □ |
W ewangelijnej historii o opętanym została opisana praktyka kamieniowania jako przejaw rytuału pogańskiego. | □ | □ |
Wypędzenie złych duchów obrazuje triumf Jezusa nad wszelkim złem. | □ | □ |
W jakich sytuacjach realizowane jest dziś „prawdziwe dostojeństwo mowy”? Sformułuj odpowiedź, odnosząc się do wiersza Czesława Miłosza Lektury. Podaj przykłady współczesnego korzystania z „dostojeństwa mowy”.
Wyjaśnij, jakie, twoim zdaniem, przesłanie niosą ostatnie wersy utworu Miłosza:
I tak na każdej stronie wytrwały czytelnik
Dwadzieścia wieków widzi jako dni dwadzieścia
Kres mającego raz kiedyś eonu.
Zbierz argumenty, które posłużą ci w dyskusji na temat: Czy warto czytać Biblię? Siła i znaczenie słowa biblijnego dziś. Sięgnij do wiersza Miłosza. Zanotuj także własne przemyślenia.
Na czym polega metafizyczny charakter wiersza Lektury Czesława Miłosza? W odpowiedzi wykorzystaj cytat z artykułu Jana Błońskiego Duch religijny i miłość rzeczy zamieszczony w zakładce „Przeczytaj”.