Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Porównanie alkoholi i fenoli pod względem właściwości i zastosowań
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
Zakres podstawowy
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów: alkohole i fenole. Uczeń:
6) porównuje metody otrzymywania, właściwości fizyczne i chemiczne oraz zastosowania alkoholi i fenoli.
Zakres rozszerzony
XIV. Hydroksylowe pochodne węglowodorów: alkohole i fenole. Uczeń:
10) porównuje metody otrzymywania, właściwości i zastosowania alkoholi i fenoli.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
porównuje właściwości fizyczne alkoholi i fenoli;
porównuje właściwości chemiczne alkoholi i fenoli;
porównuje zastosowania alkoholi i fenoli;
analizuje właściwości alkoholi i fenoli w kontekście ich zastosowań.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
poglądowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródłowego;
wirtualne laboratorium;
technika gadająca ściana;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, sluchawkami i dostępem do internetu;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Czy występowanie grupy hydroksylowej zarówno w cząsteczkach alkoholi, jak i fenoli, świadczy o podobnych właściwościach fizycznych oraz chemicznych obu grup związków?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania: Jakie podobieństwa i różnice występują we właściwościach fizycznych i chemicznych alkoholi i fenoli? Nauczyciel wyznacza ucznia do roli moderatora, który dzieli tablicę na dwie części i zapisuje propozycje pozostałych uczniów na tablicy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na trzy grupy zadaniowe:
I grupa – właściwości fizyczne;
II grupa – właściwości chemiczne;
III grupa – zastosowanie.
Nauczyciel rozdaje arkusze papieru A3, mazaki. Uczniowie w grupach mają za zadanie opracować dane zagadnienie, porównując alkohole i fenole w kontekście podobieństw i różnic. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel i pozostali uczniowie weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi kolegów i koleżanek. Nauczyciel w trakcie pracy uczniów ocenia ich zaangażowanie w pracę w grupie.
Powrót do burzy mózgów z fazy wstępnej – konfrontacja pozyskanych nowych informacji z wypowiedziami uczniów zapisanymi na tablicy.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczestnicy zajęć zapoznają się z medium bazowym. Wykonują polecenie do medium bazowego. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają cenkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudności...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe niewykonane podczas lekcji ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Uczniowie wraz z nauczycielem podczas burzy mózgów za pomocą mapy myśli konstruują notatkę, którą uczniowie zapisują w zeszytach. Przykładowa notatka powinna zawierać:
porównanie właściwości fizycznych typowych przedstawicieli obu grup (metanol/ etanol oraz fenol);
porównanie właściwości chemicznych obu grup (odczyn wodnego roztworu, możliwość dysocjacji elektrolitycznej, charakter chemiczny, reakcje: z metalem aktywnym, z wodnym roztworem wodorotlenku sodu, z chlorkiem żelaza(III), a także ewentualnie reakcje: utlenienia, estryfikacji, z kwasem azotowym(V);
porównanie zastosowań w praktyce obu grup związków (przemysł farmaceutyczny, chemiczny).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Wirtualne laboratorium” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania w temacie. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać medium do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie są różnice i podobieństwa we właściwościach fizycznych i chemicznych alkoholi i fenoli?
Gdzie mają zastosowanie alkohole, a gdzie fenole?
Nauczyciel przygotowuje arkusze papieru A3, mazaki, glutaki.