Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Procesy migracyjne do Europy i w obrębie kontynentu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
III. Struktura społeczna i problemy społeczne.
Uczeń:
9) charakteryzuje specyfikę procesów migracyjnych do Europy i wewnątrz Europy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny problemu migracji w Europie;
charakteryzuje procesy migracyjne do Europy i w obrębie kontynentu;
wskazuje główne kierunki migracji;
omawia zjawisko kryzysu migracyjnego w XXI wieku;
przedstawia stanowisko UE wobec problemu migracji w Europie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem mapy;
metoda wykładu.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji przez nauczyciela, podanie tematu i celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Wykład na temat migracji i rodzajów migracji na świecie – podanie przykładów.
2. Klasa zastanawia się jakie są przyczyny migracji na świecie – burza mózgów - propozycje uczniów są zapisywane na tablicy, nauczyciel uzupełnia ewentualne błędy i braki w zapisie.
3. Praca z mapą prezentującą główne szlaki migracyjne prowadzące do Europy oraz schematem. Analiza szlaków migracyjnych oraz tego, kto nimi podróżuje.
4. Wprowadzenie przez nauczyciela pojęcia kryzysu migracyjnego XXI wieku. Analiza mapy i wykresu prezentujących skalę problemu migracji. Dyskusja na forum klasy o przyczynach i skutkach kryzysu migracyjnego w XXI wieku. Uczniowie starają się podać główne jego przyczyny w postaci punktów zapisywanych w zeszytach jako notatka z lekcji.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie zajęć przez nauczyciela, wskazanie negatywnych konsekwencji kryzysu migracyjnego. Analiza schematu poświęconego ofiarom śmiertelnym migracji na świecie.
2. Wykonanie ćwiczeń do schemat.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Migracje i polityka migracyjna, red. Łukasz Żołądek, Warszawa, Wydawnictwo Sejmowe, 2014.
Stefano Liberti, Na południe od Lampedusy: podróże rozpaczy, Wołowiec, Wydawnictwo Czarne, 2013.
Migranci polscy w krajach unijnej piętnastki (1992–2011), wybrane zagadnienia, Edyta Czop, Rzeszów 2013.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany do wykonania prezentacji multimedialnej lub jako materiał powtórzeniowy do lekcji.