Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Keynes versus Hayek. Dwa spojrzenia na liberalizm w XX wieku
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
objaśni poglądy Keynesa i von Hayeka;
oceni realność wprowadzenia w życie teorii obu ekonomistów;
porówna idee i poglądy ekonomistów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
WebQuest.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć
2. Nauczyciel na poprzedniej lekcji dzieli klasę na dwie części. Jedną grupę uczniów prosi, aby przypomnieli sobie z historii, kiedy i w jakich okolicznościach społecznych narodził się liberalizm. Ich zadaniem jest również przygotowanie charakterystyki rozwoju gospodarki w XIX wieku. Zadaniem drugiej grupy jest przypomnienie sobie z podstaw przedsiębiorczości zasad cyklu koniunkturalnego.
3. Na początku lekcji, w ramach wprowadzenia, nauczyciel prosi przedstawicieli każdej z grup o krótkie scharakteryzowanie zadanych problemów.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy, dobierając uczniów losowo. Każda z nich dostaje zadanie przygotowania z wykorzystaniem multimediów krótkich prezentacji na temat każdego z ekonomistów. Mają przygotować prezentację multimedialną z wyszczególnieniem 4 podstawowych tez każdej teorii.
2. Każda z grup przedstawia poglądy danego ekonomisty.
3. Nauczyciel po raz trzeci zmienia skład grup, na które podzielona została klasa, i przeprowadza dyskusję punktowaną na temat poglądów ekonomistów. Jedna grupa bierze udział w dyskusji, odwołując się do przygotowanej prezentacji i zadania domowego, druga grupa ocenia i punktuje dyskutujących.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel prosi jedną z osób, która punktowała dyskusję swoich kolegów, o podsumowanie. Prosi również 1–2 osoby o ustosunkowanie się do poglądów tego z ekonomistów, który bardziej je przekonał.
2. Podsumowując lekcję, nauczyciel prosi uczniów o wskazanie w polskiej polityce elementów teorii Keynesa lub Hayeka i dopasowanie ich do konkretnych działań lub polityków (partii politycznych).
3. Gdyby zabrakło czasu, nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie tego problemu w domu.
Praca domowa:
Ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Friedrich August von Hayek, Droga do zniewolenia, Arcana 2003.
Dawid R. Kamerschen, Richard B. McKenzie, Clark Nardinelli, Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność”, Warszawa 1989.
Jacek Tembinka, Węgiel skruszony żelazem, „Polityka” nr 5 (2994), 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
W celu wykonania prezentacji można wykorzystać fragment audiobooka.