Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny. Claude Lévi‑Strauss: poglądy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
5. Wybrane spory antropologiczne. Uczeń, definiując odpowiednie terminy i analizując argumenty, rekonstruuje następujące spory:
1) o istotę człowieka (naturalizm lub redukcjonizm biologiczny lub społeczny – antynaturalizm lub antyredukcjonizm, np. personalizm);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz postać i dokonania Claude'a Lévi‑Straussa.

  • Określisz obszar badań antropologii strukturalnej.

  • Przeanalizujesz, w jaki sposób antropologia strukturalna dokonała zintegrowania izolowanych dotąd poszukiwań badawczych różnych dyscyplin humanistycznych.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia myśl filozoficzną Claude'a Lévi‑Straussa;

  • określa obszar badań antropologii strukturalnej;

  • analizuje wpływ rozwoju antropologii strukturalnej na zintegrowanie poszukiwań różnych dyscyplin badawczych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • audiobook;

  • prezentacja multimedialna;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Przygotowują odpowiedź na pytanie: Czego szukali w koncepcji Lèvi‑Straussa polscy badacze literatury? Jak wytłumaczysz nieobecność Lèvi‑Straussa w literaturze pięknej?

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytania w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich. Krótka rozmowa wokół poruszonej tematyki.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotować prezentację na podstawie wydzielonych części materiału w sekcji „Audiobook”. Zespoły pracują według ustalonego porządku: – grupa 1.: polecenie 1.; – grupa 2.: polecenie 2. Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia zawierające syntezę treści przydzielonej części multimedium oraz odpowiedzi na polecenia. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.

  2. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedia z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
    Jak rozumiesz tezę Lévi‑Straussa, że język jest zjawiskiem społecznym? Czy zgadzasz się z takim stanowiskiem?
    Wyjaśnij, dlaczego strukturalizm zdominował humanistykę lat 50. i 60. XX w.
    Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

Praca domowa:

  1. Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Lévi‑Straussa: Kto pragnie poznać ludzi, musi rozejrzeć się we własnym otoczeniu. Ale kto chce poznać człowieka jako takiego, musi się nauczyć kierować wzrok w dal

Materiały pomocnicze:

  • Leach E., Lévi‑Strauss, tłum. P. Niklewicz, Warszawa 1973.

  • B. Suchodolski, Wstęp do: C. Lévi‑Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.