Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Słownik filozoficzny. Claude Lévi‑Strauss: poglądy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz postać i dokonania Claude'a Lévi‑Straussa.
Określisz obszar badań antropologii strukturalnej.
Przeanalizujesz, w jaki sposób antropologia strukturalna dokonała zintegrowania izolowanych dotąd poszukiwań badawczych różnych dyscyplin humanistycznych.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia myśl filozoficzną Claude'a Lévi‑Straussa;
określa obszar badań antropologii strukturalnej;
analizuje wpływ rozwoju antropologii strukturalnej na zintegrowanie poszukiwań różnych dyscyplin badawczych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
audiobook;
prezentacja multimedialna;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Przygotowują odpowiedź na pytanie: Czego szukali w koncepcji Lèvi‑Straussa polscy badacze literatury? Jak wytłumaczysz nieobecność Lèvi‑Straussa w literaturze pięknej?
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza ich odpowiedzi na pytania w sekcji „Przeczytaj”. Czyta na głos wybrane z nich. Krótka rozmowa wokół poruszonej tematyki.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium nr 1. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotować prezentację na podstawie wydzielonych części materiału w sekcji „Audiobook”. Zespoły pracują według ustalonego porządku: – grupa 1.: polecenie 1.; – grupa 2.: polecenie 2. Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia zawierające syntezę treści przydzielonej części multimedium oraz odpowiedzi na polecenia. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.
Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedia z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania:
– Jak rozumiesz tezę Lévi‑Straussa, że język jest zjawiskiem społecznym? Czy zgadzasz się z takim stanowiskiem?
– Wyjaśnij, dlaczego strukturalizm zdominował humanistykę lat 50. i 60. XX w.
Po wyznaczonym czasie wybrane pary odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Lévi‑Straussa: Kto pragnie poznać ludzi, musi rozejrzeć się we własnym otoczeniu. Ale kto chce poznać człowieka jako takiego, musi się nauczyć kierować wzrok w dal
Materiały pomocnicze:
Leach E., Lévi‑Strauss, tłum. P. Niklewicz, Warszawa 1973.
B. Suchodolski, Wstęp do: C. Lévi‑Strauss, Antropologia strukturalna, Warszawa 1970.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.