Dla nauczyciela
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: Biologia
Temat: Hormony tkankowe: miejsce wytwarzania i funkcje
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są hormony tkankowe.
Przedstawisz miejsca wytwarzania hormonów tkankowych.
Scharakteryzyjesz funkcje hormonów tkankowych na przykładzie gastryny, sekretyny, erytropoetyny, histaminy oraz leptyny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o:
zdefiniowanie pojęcia hormonu;
przypomnienie klasyfikacji hormonów ze względu na miejsce powstawania.
Klasa ocenia poprawność ich odpowiedzi, koryguje lub uzupełnia je.
2. Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu e‑materiału: Hormony tkankowe: miejsce wytwarzania i funkcje. Zadaje uczniom pytanie: „Co już wiecie na ten temat?”. Następnie uczniowie czytają wstęp do e‑materiału.
3. Nauczyciel podaje cele lekcji i omawia jej przebieg.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną zamieszczoną w e‑materiale, przedstawiającą przykłady hormonów tkankowych obecnych w organizmie człowieka, i wspólnie z uczniami analizuje ją.
2. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału, dotyczącym hormonów tkankowych.
3. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i rozdaje każdej z nich arkusz papieru formatu A3. Na podstawie e‑materiału i dostępnych źródeł internetowych uczniowie w grupach wykonują mapę myśli, wpisując hasła, rysunki, opisy i ciekawostki dotyczące:
Grupa I – gastryny
Grupa II – erytropoetyny
Grupa III – histaminy
Grupa IV – leptyny
Grupa V – sekretyny
4. Uczniowie prezentują i omawiają swoje mapy myśli. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
5. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 2 do grafiki interaktywnej. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi. Po pływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów, udzielając im także informacji zwrotnej.
6. Uczniowie w tych samych grupach wykonują ćwiczenie nr 7 oraz ćwiczenie nr 8, a następnie dyskutują nad poprawnymi rozwiązaniami.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują wspólnie polecenie nr 1 odnoszące się do grafiki interaktywnej, podsumowujące wiedzę na temat różnicy między hormonami gruczołowymi i tkankowymi.
2. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. M. Stęplewska, R. Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję. Można ją także wykorzystać na lekcji Kryteria podziału i rodzaje hormonów zwierzęcych.