Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Zuzanna Szewczyk

Przedmiot: Biologia

Temat: Hormony tkankowe: miejsce wytwarzania i funkcje

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
6. Regulacja hormonalna. Uczeń:
8) przedstawia rolę hormonów tkankowych na przykładzie gastryny, erytropoetyny i histaminy;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
5) Regulacja hormonalna. Uczeń:
i) przedstawia rolę hormonów tkankowych na przykładzie gastryny, erytropoetyny i histaminy,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym są hormony tkankowe.

  • Przedstawisz miejsca wytwarzania hormonów tkankowych.

  • Scharakteryzyjesz funkcje hormonów tkankowych na przykładzie gastryny, sekretyny, erytropoetyny, histaminy oraz leptyny.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna

1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o:

  • zdefiniowanie pojęcia hormonu;

  • przypomnienie klasyfikacji hormonów ze względu na miejsce powstawania.

Klasa ocenia poprawność ich odpowiedzi, koryguje lub uzupełnia je.

2. Nauczyciel prosi wskazaną (lub wybraną) osobę o odczytanie tematu e‑materiału: Hormony tkankowe: miejsce wytwarzania i funkcje. Zadaje uczniom pytanie: „Co już wiecie na ten temat?”. Następnie uczniowie czytają wstęp do e‑materiału.

3. Nauczyciel podaje cele lekcji i omawia jej przebieg.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną zamieszczoną w e‑materiale, przedstawiającą przykłady hormonów tkankowych obecnych w organizmie człowieka, i wspólnie z uczniami analizuje ją.

2. Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału, dotyczącym hormonów tkankowych.

3. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i rozdaje każdej z nich arkusz papieru formatu A3. Na podstawie e‑materiału i dostępnych źródeł internetowych uczniowie w grupach wykonują mapę myśli, wpisując hasła, rysunki, opisy i ciekawostki dotyczące:

Grupa I – gastryny

Grupa II – erytropoetyny

Grupa III – histaminy

Grupa IV – leptyny

Grupa V – sekretyny

4. Uczniowie prezentują i omawiają swoje mapy myśli. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

5. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie 2 do grafiki interaktywnej. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi. Po pływie ustalonego wcześniej czasu przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia wypowiedzi uczniów, udzielając im także informacji zwrotnej.

6. Uczniowie w tych samych grupach wykonują ćwiczenie nr 7 oraz ćwiczenie nr 8, a następnie dyskutują nad poprawnymi rozwiązaniami.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują wspólnie polecenie nr 1 odnoszące się do grafiki interaktywnej, podsumowujące wiedzę na temat różnicy między hormonami gruczołowymi i tkankowymi.

2. Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • Encyklopedia szkolna. Biologia, red. M. Stęplewska, R. Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej lekcję. Można ją także wykorzystać na lekcji Kryteria podziału i rodzaje hormonów zwierzęcych.