Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Zasady wnoszenia apelacji i kasacji w sprawach karnych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
19) znajduje wzory apelacji i je analizuje; przedstawia, w jakich sytuacjach Sąd Najwyższy w Rzeczypospolitej Polskiej może rozpoznać pozytywnie skargę kasacyjną.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest i na czym polega postępowanie odwoławcze;
analizuje zasady wnoszenia apelacji;
analizuje proces wnoszenia kasacji;
tworzy projekty apelacji i kasacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, aby aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.
Faza wstępna
1. Chętne/wybrane osoby odpowiadają na pytania:
Jak nazywają się w prawie karnym instytucje, które służą do odwoływania się od wyroków lub ich zaskarżenia?
Jakie są sposoby odwoływania się od wyroków sądowych lub ich zaskarżania?
Pozostali uczniowie weryfikują poprawność wypowiedzi i uzupełniają je.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Praca w parach. Uczniowie analizują treść apelacji i przepisy Kodeksu postępowania karnego dołączone do ćw. 10 w sekcji „Sprawdź się”. Następnie wykonują ćwiczenie. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Praca z animacją. Po zapoznaniu się z materiałem dotyczącym kasacji uczniowie wykonują notatki, które wykorzystają w następnym etapie zajęć.
3. Podział na cztery grupy. Każda z nich, wykorzystując zasoby internetowe, przygotowuje wskazany projekt pisma:
grupy I i III – projekt apelacji do sądu II instancji w związku ze skazaniem hipotetycznego oskarżonego za dowolnie wybrane przestępstwo;
grupy II i IV – projekt kasacji do Sądu Najwyższego w związku z oddaleniem apelacji skazanego (za dowolnie wybrane przestępstwo) przez sąd II instancji.
4. Po wyznaczonym czasie reprezentanci grup prezentują wyniki pracy i zapisują najważniejsze informacje na tablicy.
5. Dyskusja na temat różnic między apelacją i kasacją. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie w parach ćwiczeń 6–9 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi i wyjaśnienie wątpliwości.
2. Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Następnie ocenia pracę wybranych uczniów.
Praca domowa:
1. Przygotuj notatkę z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące apelacji i kasacji – ich elementów i zasad wnoszenia.
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego, isap.sejm.gov.pl.
Stanisław Waltoś, Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o zasadach wnoszenia kasacji w sprawach karnych.